پیوستن والدین به فرزند مقیم در نروژ از راه مهاجرت خانوادگی


زیرآسمان نروژ: اگر شما شهروند نروژ هستید یا در نروژ اقامت دائمی دارید و یا دارای اقامتی معتبر در نروژ هستید که امکان تبدیل شدن آن به اقامت دائمی وجود دارد و قصد دارید والدین خودتان در ایران یا در کشورهای دیگر را در نروژ برای همیشه در کنار خودتان داشته باشید، می توانید در صورت تمایل برای دریافت «اجازه اقامت از راه مهاجرت خانوادگی والدین به فرزند مقیم در نروژ» اقدام کنید.

در این مطلب تلاش می شود مراحل و شرایط موردنیاز برای اقدام جهت دریافت چنین اجازه اقامتی در قالب یک راهنمای فارسی زبان تقدیم عزیزان شود. مثل همیشه توجه کنید که منبع اصلی شما همواره سایت اداره مهاجرت نروژ باشد چون اطلاعات همواره در حال تغییر و بروزرسانی هستند.

شرایط موردنیاز برای فرد اقدام کننده (پدر یا مادر) در صورتی که فرزند مقیم در نروژ بالای ۱۸ سال داشته باشد

– پرداخت هزینه بررسی درخواست نامه اجازه اقامت که در حال حاضر برای افراد بزرگسال که برای نخستین بار اقدام می کنند، ۱۰,۵۰۰ کرون نروژ تعیین شده است. جدول دقیق هزینه ها را در اینجا مشاهده کنید. این مبلغ یا بایستی در زمان ارسال درخواست نامه بصورت آنلاین پرداخت شود و یا از طریق فرد درخواست کننده اجازه اقامت در محل سفارت یا در محل شرکت نماینده رسمی سفارت جهت تحویل مدارک پرداخت شود.

– شما باید با ارائه مدارک شناسایی معتبر عکسدار(گذرنامه،شناسنامه،کارت ملی) هویت خودتان را اثبات کنید. اطلاعات تکمیلی را در اینجا بخوانید.

– شما (بعنوان درخواست کننده اجازه اقامت) نباید سابقه اخراج یا تبعید و یا ممنوعیت ورود به نروژ را داشته باشید. اطلاعات بیشتر را در اینجا بخوانید.

– شما باید بالای ۶۰سال داشته باشید.

– شما نمی توانید در کشور محل زندگی تان همسر یا همزی داشته باشید.

– شما نمی توانید در کشور محل زندگی تان پدر یا مادر، فرزند، نوه یا نتیجه داشته باشید.

شرایط موردنیاز برای فرد رفرنس/مرجع (فرد مقیم در نروژ)

– شما بعنوان یک فرد مقیم در نروژ بایستی یا دارای اجازه قاامت دائمی نروژ باشید یا دارای اقامتی معتبر در نروژ باشید که امکان تبدیل شدن آن به اقامت دائمی وجود داشته باشد. معمولا تمامی اقامت های کاری و خویش فرما، انواع مهاجرت های خانوادگی، اجازه اقامت های نوع پناهندگی و حقوق بشری جزو اجازه اقامت هایی هستند که امکان تبدیل شدن آنها به اقامت دائمی نروژ وجود دارد. در مقابل، اجازه اقامت دانشجویی یا اجازه اقامت موقت برای ازدواج(نامزدی) جزو اقامت هایی هستند که امکان تبدیل شدن به اقامت دائمی را ندارند. اطلاعات بیشتر را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

– شما بعنوان یک فرد مقیم در نروژ بایستی دارای درآمد کافی برای تعهد هزینه های زندگی یک خانواده باشید. مبلغ فعلی مشخص شده برای این گواهی بانکی ۲۷۳,۶۴۸ کرون نروژ برای یکسال است ( این مبلغ هرساله در ماه «May» بازنگری می شود و ممکن است در زمان خواندن این مطلب تغییر کرده باشد).

اگر در نروژ شاغل هستید، شما یا باید این گواهی را از راه نشان دادن قرارداد کاری و فیش های حقوقی تان انجام دهید. اگرهم از پس انداز شخصی تان هزینه می کنید، با نشان دادن گواهی های مربوط به حساب پس اندازتان باید آن را اثبات کنید. برای اقدام جهت چنین اجازه اقامتی، شما بعنوان یک فرد مقیم در نروژ بایستی سفر والدین تان را تضمین کنید. اطلاعات بیشتر درباره فرد ضامن را در اینجا دنبال کنید.

بر اساس قانون نروژ، شما نمی توانید این گواهی بانکی را بر اساس مزایای اجتماعی دریافتی از دولت نروژ ارائه کنید(برای اثبات این موضوع، فرد دانشجو در نروژ بایستی فرم خاصی را در اینجا تکمیل و امضاء کند و جزو مدارک تحویلی ضمیمه نماید) . البته، برخی افراد در نروژ نیز در شرایطی خاص از ارائه این گواهی موجودی بانکی معاف هستند. اطلاعات بیشتر در این مورد را در اینجا دنبال کنید.

– شما بعنوان یک فرد مقیم در نروژ بایستی دارای خانه یا محل سکونت ثابتی برای زندگی باشید.

ثبت درخواست نامه اجازه اقامت در پرتال اداره مهاجرت نروژ

یکی از مدارکی که باید فرد درخواست کننده آن را ارائه کند، فرم تکمیل شده آنلاین یا همان درخواست نامه است. برای انجام این کار اگر هنوز حساب کاربری ندارید، می توانید در اینجا یک حساب کاربری بسازید و پس از طی مراحل موردنیاز، وارد پروفایل شخصی تان شوید و سپس درخواست خودتان را مرحله به مرحله ثبت کنید. در مرحله پایانی درخواست نامه بایستی هزینه بررسی درخواست نامه را پرداخت کنید و در نهایت «کاورلتر»  یا همان سربرگ درخواست نامه تان را به همراه رسید پرداخت هزینه درخواست نامه چاپ کنید و در زمان تحویل مدارک به همراه داشته باشید.

چک لیست کامل از تمامی مدارک موردنیاز در زمان تحویل مدارک

اگرمی خواهید بدانید که باید از کجا برای اقدام و ارائه مدارک موردنیاز اقدام کنید، به اینجا مراجعه کنید. بطور مثال اگر ایرانی هستید و در خارج از نروژ بسر می برید و می خواهید از ایران برای دریافت این نوع اقامت اقدام کنید، بایستی تمامی مدارکی که در اینجا به آنها اشاره شده است را به شرکت VFS Global در تهران که نماینده رسمی سفارت نروژ در امارات متحده عربی-ابوظبی جهت تحویل و بررسی مدارک موردنیاز است تحویل دهید.

رزرو وقت جهت تحویل مدارک

اگردر زمان اقدام در داخل نروژ هستید، باید با رزرو وقت قبلی به اداره پلیس یا یکی از دفاتر اداره مهاجرت در منطقه شهرداری محل زندگی خودتان مراجعه کنید اما اگر در زمان اقدام در خارج از نروژ بسر می برید و می خواهید بطور نمونه از ایران برای دریافت این نوع اجازه اقامت اقدام کنید، برای اینکه بتوانید تمامی مدارکتان را برای بررسی تحویل دهید، بایستی از پیش نزد شرکت «وی اف اس» در تهران وقت رزرو کنید. برای این کار بایستی یک ایمیل به پست الکترونیکی این شرکت در زیر ارسال کنید و در آن مشخصات زیر را حتما قید کنید.

appointmentnorway@vfshelpline.com

  • Full Name نام کامل
  • Passport Number شماره گذرنامه
  • Date of Birth تاریخ تولد
  • Passport Expiry Date تاریخ انقضای گذرنامه
  • Nationality ملیت
  • Date of Departure تاریخ پرواز
  • Contact Number شماره تلفن تماس
  • نشانی پست الکترونیکی- برای ارسال تاییدیه رزرو وقت
  • Email Address- for appointment confirmation

تحویل مدارک در تهران

  پس از رزرو وقت بایستی با در دست داشتن تمامی مدارک موردنیاز به نشانی شرکت VFS Global مراجعه کنید.

نشانی شرکت VFS Global  برای مراجعه حضوری و تحویل مدارک 

تهران-خیابان موسوی(گلستان ۵)-میدان هروی-ساختمان مرکزی هروی-طبقه چهارم

نشانی سایت: http://www.vfsglobal.com/Norway/Iran/index.html

زمان تحویل مدارک اجازه اقامت: روزهای یکشنبه تا پنجشنبه-از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر(بغیر از روزهای تعطیل رسمی ذکر شده در اینجا)

زمان دریافت گذرنامه و اجازه اقامت: روزهای یکشنبه تا سه شنبه-از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ بعدازظهر(بغیر از روزهای تعطیل رسمی ذکر شده در اینجا)

شماره تلفن تماس و نشانی پست الکترونیکی:

vfs tehran.JPG

نکته: دقت داشته باشید که شرکت ذکر شده در بالا تنها یک شرکت واسطه بین شما و سفارت نروژ در امارات متحده عربی-ابوظبی است که وظیفه تحویل و بررسی دقیق مدارک را بر عهده دارد و هرگونه تصمیم گیری در مورد پرونده شما توسط سفارت نروژ در امارات متحده عربی و یا اداره مهاجرت نروژ در نروژ انجام خواهد شد. این شرکت جهت انجام خدمات ویزا و اقامت مبلغی یورویی را (صرفنظر از مبلغ پرداخت شده برای درخواست نامه ثبت شده در سایت اداره مهاجرت نروژ) از درخواست کنندگان دریافت می کند. این مبلغ صرفنظر از پاسخ مثبت یا منفی پرونده شما، دریافت می شود. بعلاوه، برای انجام سایر خدمات دلخواهی از جمله ارسال پیامک جهت اعلام وضعیت پرونده، ارسال گذرنامه به نشانی شما،عکاسی در محل و غیره… هزینه های جداگانه ای دریافت می شود که جزئیات این هزینه ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

مدت زمان بررسی پرونده های مهاجرت خانوادگی

بر اساس اطلاعات موجود در سایت اداره مهاجرت نروژ، بسته به اینکه فرد اقدام کننده از داخل یا خارج از نروژ اقدام کند، چه ملیتی دارد و همچنین بسته به اینکه نخستین نوع اقامت فرد مقیم در نروژ از چه نوعی بوده و در حال حاضر چه ملیت و چه نوع اقامتی دارد، مدت زمان معمول بررسی پرونده های مهاجرت نیز می تواند متغیر باشد اما این مدت زمان بطور معمول برای افرادی که ایرانی هستند و از ایران برای نخستین بار اقدام می کتند دستکم ۱۵ماه است. برای اینکه با توجه به شرایط خودتان، این مدت زمان حدودی (و نه قطعی) را پیدا کنید می توانید به اینجا مراجعه کنید.

منابع و پیوندهای مربوط:

سایت اداره مهاجرت نروژ

پرتال ثبت درخواست نامه های اداره مهاجرت نروژ

سایت شرکت VFS Global جهت تحویل مدارک

اجازه اقامت ۹ماهه دیدار والدین از فرزند مقیم در نروژ

ویزای شنگن از نروژ برای دیدار خانواده

اجازه اقامت از راه ثبت شرکت در نروژ

اجازه اقامت کاریابی در نروژ

اجازه اقامت در نروژ از راه مهاجرت خانوادگی

کاریابی در صنایع نفت و گاز نروژ

دریاقت مجوز کار در مشاغل علوم پزشکی در نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.