چگونه می توان از نروژ با خودروی شخصی به ایران سفر کرد؟

زیرآسمان نروژ: به دلیل موقعیت جغرافیایی کشور نروژ در شمال اروپا، سفر از نروژ به سایر کشورهای اروپایی اغلب از راه هوایی صورت می گیرد اما برخی از افراد نیز هستند که علاقه مند به دیدن مسیرهای زمینی و دریایی در طول سفر هستند و حاضرند تا سختی طولانی بودن مسیر سفر را تحمل کنند و با خودروهای شخصی یا خودروهای کمپر که خود به نوعی یک خانه کوچک قابل جابجایی ست با توقف های کوتاه در مسیر از زیبایی های طبیعی در طول سفر لذت ببرند. در پاسخ به درخواست بسیاری از دوستان مقیم در نروژ درباره شرایط و چگونگی سفر با خودروی شخصی به ایران، این مطلب در همین راستا و در پاسخ به شما تهیه و تنظیم شده است. امیدواریم که این مطلب مورد استفاده دوستان قرار گیرد.

درخواست از فدراسیون اتومبیل نروژ (NAF) جهت دریافت دفترچه تردد (Carnet) و پرداخت هزینه های گمرکی مرتبط

برای تردد به کشورهای غیراروپایی، شما معمولا نیاز به یک سند گمرکی و مالیاتی ویژه به نام Carnet de Passage en douane (CPD) یا به اختصار «کارنه» برای مسافرت با وسیله نقلیه خارج از اروپا دارید. این سند به شما اجازه می دهد بدون نیاز به سپرده گذاری زیاد در مرز ، موقتاً ماشین خود را به یک کشور خارجی «وارد» کنید. در این سند حق عبور از مرزها بدون پرداخت گمرک و مالیات بر ارزش اتومبیل در گذرگاه مرزی داده شده است. 

برای دریافت سند یا دفترچه تردد «کارنه»، بایستی معمولا با فدراسیون «ناف» تماس تلفنی بگیرید تا به برخی پرسش ها در ارتباط با مسیر سفرتان و میزان ارزش خودروی تان که برای آن درخواست کارنه دارید پاسخ دهید و همچنین درباره نحوه ارایه ضمانت نامه بانکی یا سپرده بانکی و یک رونوشت از کارت کاشین خودتان اطلاعات لازم را دریافت کنید.

هزینه صدور دفترچه «کارنه» بستگی به تعداد تردد های خارج از مرزهای اتحادیه اروپا دارد که با توجه به اینکه برای سفر از نروژ به ایران سه مرز بلغارستان، ترکیه و ایران وجود دارد، هزینه فعلی آن در حدود 3250 کرون نروژ است و پرداخت تنها از راه الکترونیکی (غیرحضوری) امکان پذیر است.

علاوه بر درخواست صدور دفترچه تردد، شما بایستی یک سپرده بانکی یا یک ضمانت نامه بانکی را از یک بانک در نروژ نزد فدراسیون «ناف» به امانت بگذارید. کمترین مبلغ این سپرده یا ضمانت نامه بانکی پنجاه هزار کرون است و می تواند تا صد در صد میزان ارزش خودروی شما متغیر باشد. برای اطلاعات بیشتر درباره میزان دقیق این سپرده یا ضمانت نامه بانکی بسته به شرایط شخصی خودتان، بایستی با این فدراسیون تماس تلفنی بگیرید. همچنین، یک رونوشت(کپی) از کارت خودرویتان را باید ارسال کنید .

توجه داشته باشید که معمول ۲هفته مدت زمانی ست که بایستی انتظار داشته باشید تا دفترچه تردد خود را دریافت کنید. طولانی بودن این مدت هم به دلیل زمانی است که برای انتقال سپرده یا دریافت ضمانت نامه بانکی از سوی شما لازم است.

برنامه ریزی مسیر سفر از نروژ

سایت فدراسیون اتومبیل نروژ(ناف) برای افرادی که قصد برنامه ریزی برای سفر دارند، یک ابزار مفید در اینجا درنظر گرفته است که می توانید با استفاده از آن از جزئیات و شرایط و هزینه های تردد و حتی جاذبه های گردشگری در طول مسیر سفرتان آگاه شوید.

بطور نمونه، برای سفر از نروژ به ایران می توانید هم به صورت زمینی به جنوب سوئد(شهر مالمو) و سپس بصورت زمینی به دانمارک و سپس در ادامه بصورت زمینی یا دریایی به کشور آلمان وارد شوید و سپس بصورت کاملا زمینی از کشورهای آلمان، جمهوری چک، مجارستان، صربستان، بلغارستان و ترکیه عبور کنید تا در نهایت وارد ایران شوید و یا اینکه در ابتدا با کشتی از جنوب نروژ(بطور نمونه از شهرهای اسلو یا کریستیان ساند) وارد یکی از بنادر شمالی در کشور دانمارک یا آلمان شوید و سپس بقیه مسیر را به صورتی که در بالا توضیح داده شد تا ایران طی کنید. در تصویر زیر بطور مثال، مسیر کاملا زمینی از شهر اسلو تا شهر تهران را مشاهده می کنید که در حدود ۵۶۰۰ کیلومتر است و معمولا با توقف های بسیار کوتاه، به دستکم ۳ شبانه روز کامل زمان نیاز است تا کل مسیر پیموده شود.

شرایط بیمه خودرو و بیمه مسافرتی تان در طول سفر

بسیاری از شرکت های بیمه در نروژ برای سفر به کشورهای غیراروپایی، بندها و شرایط ویژه ای در نظر می گیرند. بنابراین، برای آگاهی از شرایط پوشش بیمه شخصی تان برای سفر با خودرو به کشورهای غیراروپایی، بایستی با شرکت بیمه مسافرتی تان که معمولا همان شرکت بیمه خودرویتان یا شرکت بیمه مسافرتی کارت های اعتباری تان است تماس بگیرید و یا با مطالعه بیمه نامه هایتان از جزئیات مربوط به موارد تحت پوشش یا عدم پوشش بیمه خودرو و یا بیمه مسافرتی تان آگاهی لازم را پیدا کنید. بطور نمونه برای سفر از نروژ به ایران، معمولا بسیاری از شرکتهای بیمه خودرو در نروژ ممکن است فقط هزینه های بیمه ای شما تا مرز نخستین کشورغیراروپایی یعنی ترکیه را متعهد شوند. در اینصورت، برای سفر از ترکیه به ایران و در بازگشت بایستی بیمه نامه جداگانه ای در مرز ترکیه تهیه و خریداری شود. این بیمه نامه معمولا تا سه ماه معتبر است.

عضویت اختیاری در فدراسیون اتومبیل نروژ

عضویت در فدراسیون اتومبیل نروژ(ناف) که کاملا اختیاری ست دارای برخی مزایا برای اعضای آن است. از جمله می توان به کمک هزینه های مربوط به یدک کشی خودروی شما در نروژ و سایر کشورهای اروپایی، بیمه های مختلف از جمله بیمه کلید خودرو، بیمه های قضایی، پرداخت هزینه سهم مالک خودرو برای کرایه خودرو (بطور مثال در زمان تصادف یا خرابی خودرو در جاده )، تخفیف در زمان معاینه های فنی دوره ای خودرو برای تردد در داخل اروپا و برخی از خدمات و مزایای دیگر اشاره کرد که اطلاعات کامل درباره آنها را می توانید در اینجا دنبال کنید.

منابع و پیوندهای مربوط:

https://www.naf.no/tips-og-rad/bilferie-og-reise/reisetips/internasjonalt-toll–og-avgiftsdokument/

راهنمای دریافت گواهینامه رانندگی در نروژ

معرفی مراکز خرید ارزان قیمت در نروژ و در نقاط مرزی با سوئد

راهنمای خرید/فروش/کرایه خودرو در نروژ

خودروهای برقی در نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.