پیشنهاد شهریه دار شدن دانشگاههای نروژ برای دانشجویان بین المللی

زیرآسمان نروژ: بر اساس تازه ترین اطلاعیه سایت دولت نروژ، در بودجه ملی کشور در سال آینده میلادی پیشنهاد شده است که دانشجویان بین المللی از سپتامبر سال ۲۰۲۳ میلادی برای تحصیل در دانشگاههای نروژ بایستی شهریه تحصیلی بپردازند.

نروژ یکی از معدود کشورهای جهان است که تاکنون تحصیل در دانشگاههای آن برای دانشجویان بین المللی به صورت «رایگان»( بدون پرداخت شهریه تحصیلی) است و دانشجویان بین المللی تنها بایستی از عهده هزینه های زندگی خود جهت تحصیل در دانشگاهها برآیند.

دولت نروژ در بودجه ملی سال ۲۰۲۳ میلادی پیشنهاد کرده است که برای دانشجویانی که از کشورهای خارج از منطقه اقتصادی اروپا و سوئیس می آیند، شهریه تحصیلی در نظر گرفته شود. این پیشنهاد به این معنی است که دانشگاه ها و کالج ها در نروژ باید از دانشجویان- خارج از منطقه اقتصادی اروپا EEA و سوئیس- از ترم پاییز سال ۲۰۲۳ میلادی شهریه دریافت کنند. این شهریه تحصیلی باید حداقل هزینه های موسسات آموزشی را پوشش دهد و برای دانشجویان بین المللی جدید اعمال می شود.

کیفیت آموزش عالی در دانشگاههای نروژ

وزیر تحقیقات و آموزش عالی نروژ –Ole Borten Moe– در پاسخ به دلایل این اقدام دولت می گوید: «دانشجویان نروژی باید برای تحصیل در خارج از کشور شهریه بپردازند. هیچ دلیلی وجود ندارد که چرا این موضوع باید در نروژ متفاوت باشد.» او می افزاید: «درب دانشگاه های نروژ همچنان به روی دانشجویان از همه کشورها باز خواهد بود، اما ما فکر می کنیم درست و معقول است که آنها نیز هزینه های خود را بپردازند.»

Ola Borten Moe / Foto: Berit Roald / Scanpix

او می افزاید: «طی سالیان متمادی، نروژ میلیاردها کرون برای افزایش کیفیت آموزش هزینه کرده است. بنابراین، دانشگاه ها و کالج های ما باید به دلیل کیفیت آموزش خوب برای جذب دانشجویان بین المللی به خوبی آماده باشند و نه به دلیل رایگان بودن آن. من همچنین فکر می‌کنم شهریه تحصیلی به دانشجویان بین‌المللی انگیزه بیشتری می‌دهد.»

در عین حال، این احتمال وجود دارد که با شهریه دار شدن دانشگاههای نروژ، دانشجویان کمتری از خارج از کشور بیایند و این امر هم ظرفیت دانشگاهها و هم ظرفیت مسکن های دانشجویی را آزاد می کند. «بورتن» در این رابطه می گوید: «در زمانی که افراد زیادی می خواهند تحصیلات عالی را بگذرانند، اولویت دادن به دانشجویان نروژی کار درستی است.»

منابع درآمدی جدید برای دانشگاه ها

نروژ مبالغ زیادی را صرف آموزش عالی و تحقیقات می کند. در بودجه سال ۲۰۲۳ میلادی، از جمله، ۴۲.۸ میلیارد کرون در چارچوب بودجه برای دانشگاه ها و کالج ها پیشنهاد شده است.

«بورتن» می‌گوید: «جهان در یک بحران بزرگ بی سابقه است و این فشار شدیدی را بر بودجه ملی وارد می کند. نروژ نیز از این قاعده مستثنی نیست. ما همچنان به صرف هزینه های زیادی برای آموزش عالی و تحقیقات ادامه خواهیم داد. سطح هزینه ها باید بالا باشد اما دانشگاه‌ها و کالج‌ها باید راه‌های دیگر کسب درآمد را نیز بررسی کنند.»

اگر دانشگاهها موفق به جذب دانشجویان خارجی بیشتر از حد برآوردها شوند، این به معنای درآمد بیشتر خواهد بود و بنابراین ظرفیت آموزشی در نروژ را بیش از پیش افزایش می دهد.

تحصیل همچنان رایگان برای دانشجویان مبادله ای Exchange اروپایی

تحصیل در دانشگاههای نروژ همچنان برای دانشجویان نروژی و دانشجویان سایر شهروندان منطقه اقتصادی اروپا «رایگان» خواهد بود.

وزیر تحقیقات و آموزش عالی نروژ در این رابطه می گوید: «این یک اصل است که ثابت است و تغییر دادن آن مناسب نیست. شهریه تحصیلی برای افرادی که کل تحصیل را در نروژ می گذرانند اعمال می شود، همانطور که دانشجویان مبادله ای نروژی می توانند بخشی از تحصیلات خود را به صورت رایگان در بسیاری از کشورها بگذرانند، دانشجویان مبادله ای Exchange که به نروژ می آیند نیز باید از پرداخت شهریه تحصیلی خودداری کنند. ما می خواهیم دانشجویان تبادلی Exchange بیشتری بر اساس قراردادهای مبادله ای به نروژ بیایند و بنابراین از این دانشجویان محافظت می کنیم.»

واکنش اعتراضی سازمان دانشجویی نروژ

به محض اینکه طرح تعیین شهریه برای دانشجویان بین المللی رسانه ای شد، سازمان دانشجویی نروژ (NSO) با بیانیه مطبوعاتی خود به شدت واکنش نشان داد و هشدار داد که این ایده یک اصل اساسی در سیاست آموزشی نروژ را نقض می کند – اینکه همه آموزش ها باید آزاد باشند. NSO خاطرنشان کرد که چنین تغییری به این معنی است که وضعیت مالی شخصی عامل تعیین کننده ای خواهد بود که چه کسی فرصت شرکت در آموزش عالی در نروژ را پیدا می کند.

رهبر این سازمان دانشجویی –Maika Marie Godal Dam– می گوید: «این پیشنهاد یک اصل اساسی در سیاست آموزشی نروژ را نقض می کند – اینکه همه آموزش ها باید رایگان باشند. یک اصل برای همه صدق می کند، نه فقط برای برخی افراد. ما معتقدیم که این اولین گام در مسیر ایجاد شهریه برای مدارس در نروژ است.»

این سازمان همچنین خاطرنشان کرد که دانشجویانی که از کشورهای دیگر به نروژ می آیند سرمایه گذاری در پایه دانش و کیفیت کلی سیستم هستند و به تقویت دانشگاه نروژ و توسعه اجتماعی نروژ کمک می کنند. بنابراین، NSO معتقد است که ارزش دانشجویان بین المللی بیشتر از هزینه ارائه آموزش رایگان به آنها است.

رهبر این سازمان می افزاید: «من افتخار می کنم که نروژ یکی از در دسترس ترین سیستم های آموزشی جهان را دارد که شایسته ترین کاندیداها می توانند به آموزش عالی دسترسی داشته باشند و باید اینگونه هم ادامه یابد.»

واکنش های تند روسای دانشگاههای نروژ

روزنامه Aftenposten با روسای هشت دانشگاه نروژ در مورد این پیشنهاد صحبت کرد. نیمی از آنها می گویند که در صورت پذیرش پیشنهاد بودجه، از شهریه تحصیلی در دانشگاه های خود به طور کامل یا جزئی صرفنظر می کنند، بنابراین با بودجه اختصاصی خود دانشگاه به دانشجویان خارجی یارانه می دهند.

«ماری سوندلی تویت Mari Sundli Tveit» -رئیس دانشگاه علوم زیستی نروژ (NMBU)- خاطرنشان می کند که تحصیل رایگان دلیل اصلی انتخاب دانشجویان خارجی است و اگر آنها مجبور به پرداخت شهریه باشند دانشگاه های خارجی معروف تری را انتخاب می کنند.

او می افزاید: «برای ما اساس فعالیت های دانشگاهی ماست که مهم است. جمعیت دانشجویی بین‌المللی ما اساساً در جای دیگری به جز اتحادیه اروپا ریشه دارند. ما با مسائل جهانی کار می کنیم و این نیاز به همکاری بین المللی بسیار فراتر از مرزهای اتحادیه اروپا دارد.»

رئیس دانشگاه برگن-Rune Olsen– نیز نگرش مشابهی دارد. او می گوید: «ما اساساً برنامه ای برای معرفی شهریه تحصیلی نداریم. ما معتقدیم که دانشجویان بین المللی که به اینجا می آیند سرمایه گذاری بسیار خوبی در شبکه بین المللی آینده ما هستند.»

روسای دانشگاه ترومسو و دانشگاه اسلو (UiO) نیز در همین راستا فکر می کنند اما تاکید می کنند که هیئت مدیره دانشگاه هنوز این موضوع را بررسی نکرده است.

رئیس دانشگاه اسلو Ole Petter Ottersen– می گوید که آنها باید چشم انداز کلی را ببینند. او می گوید: «نروژ هزینه زندگی بالایی دارد، مردم آن به زبانی صحبت می کند که افراد کمی در دنیا به آن صحبت می کنند و در نزدیکی تقاطع های جاده ای اصلی اروپا قرار ندارد و تنها چیزی که ما می‌توانیم اضافه کنیم، کیفیت بالای علمی وعدم وجود شهریه تحصیلی است.»

از طرح تا قانون

موضوع شهریه دار شدن دانشگاهها برای دانشجویان بین المللی یک موضوع داغ در مذاکرات دولت با حزب لیبرال و حزب دموکرات مسیحی است که مخالفان سرسخت این پیشنهاد هستند، اما طرفداران سیاست آموزشی آنها نمی توانند تضمین کنند که این پیشنهاد متوقف خواهد شد. از آنجایی که دولت نروژ در پارلمان اکثریت را در اختیار ندارد، باید برای تصویب این طرح پیشنهادی از احزاب دیگر حمایت دریافت کند که کار آسانی نخواهد بود.

منابع و پیوندهای مرتبط:

Utanlandske studentar skal betale for å studere i Noreg – regjeringen.no

Rectors will Pay Tuition Fees for Foreign Students | The Nordic Page (tnp.no)

Utenlandske studenter skal betale for å studere i Norge (universitetsavisa.no)

www.thelocal.no/20221006/will-international-students-in-norway-have-to-start-paying-tuition-fees-next-year

ادامه تحصیل در دانشگاههای نروژ

تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاههای نروژ

سایت مرجع ادامه تحصیل در نروژ

سایت اداره مهاجرت نروژ

سایت سفارت نروژ در تهران

اجازه اقامت برای همسر فرد دانشجو در نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

صفحه فیسبوک «زیرآسمان نروژ»

برگردان فارسی، نگارش، تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید.هرکدام از ما با رعایت حقوق .نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.