حکم جنجالی تخلیه خانه یک خانواده مهاجر در نروژ

زیرآسمان نروژ: در روز چهارشنبه-دهم ماه فوریه سال جاری-حضور پلیس نروژ در آپارتمان محل زندگی یک خانواده مهاجر هفت نفری سومالیایی-نروژی در مرکز شهر اُسلو-پایتخت نروژ- به منظور اجرای حکم تخلیه خانه و بیرون ریختن وسایل منزل این خانواده به شدت در سطح رسانه های نروژ جنجال آفرین شد.

نمایی از حضور نیروهای پلیس در آپارتمان با در دست داشتن حکم رسمی تخلیه آپارتمان

ماجرا چیست؟

ماجرا از این قرار است که این خانواده طی مدت ده سال گذشته یک واحد آپارتمان حدودا هشتاد متری را از سوی شهرداری اُسلو در منطقه Tøyen در مرکز شهراُسلو اجاره خود داشته اند اما در سال ۲۰۱۹ میلادی شهرداری منطقه محل سکونت این خانواده به این نتیجه رسید که درآمد این خانوار پانزده هزار کرون بیشتر از سقف‌ مجاز تعیین شده برای در اختیار داشتن این واحد آپارتمانی استیجاری از سوی دولت بوده است.

درآمد کل این خانواده هفت نفری در سال گذشته میلادی، ۶۰۵,۰۰۰ کرون نروژ گزارش شده است و این خانواده ماهانه مبلغ ۱۷,۵۰۰ کرون نروژ برای اجاره این آپارتمان پرداخت می کند. شایان به ذکر است که مقررات شهرداری ها در نروژ حکم می کند که اولویت برای اجاره با خانواده هایی کم درآمدتری باشد که نیازمند به داشتن سرپناه برای خود و فرزندان شان دارند.

این خانواده در آپارتمانی سه خوابه دراین بلوک ساختمانی در شهر اُسلو به مدت ده سال زندگی کردند

در سالهای گذشته، درخواست این‌ خانواده برای اجاره مجدد و ادامه سکونت در آن دوبار توسط شهرداری منطقه رد شد و در نهایت از یکسال گذشته به این خانواده گفته شد که آپارتمان آنها برای فروش گذاشته شده و دیگر حق زندگی در آنجا را ندارند اما در عین حال این حق را دارند که برای خرید خانه درخواست وام کمکی Startlån از سوی شهرداری را بدهند. پیشتر این خانواده درخواست وام کمکی شهرداری را داده بودند اما به دلیل نداشتن شرایط اقتصادی مناسب برای خرید خانه با آن مخالفت شده بود و بهمین خاطر در نهایت به آنها فرجه ای برای تخلیه خانه داده شد.

وقتی این خانواده حاضر به تخلیه خانه نشدند، پرونده به دادسرا فرستاده شد و در نهایت روز چهارشنبه دهم ماه فوریه، نیروهای پلیس برای تخلیه واحد آپارتمانی وارد عمل شدند اما چند روز پیشتر از مراجعه نیروهای پلیس، همسایه پدر این خانواده پنج فرزندی –Bjarte Breiteig- پستی را در صفحه فیسبوک خود برای کمک به آنها منتشر کرد که بسرعت هزاران بار بازنشر شد. قرار بود مبلغ پنجاه هزار کرون جمع آوری شود اما طی مدت کوتاهی مبلغ کمک های مردمی به بیش از یک و نیم میلیون کرون نروژ رسید.

محمد جاما(پدر خانواده) در حال صحبت با پلیس در روز موعد تخلیه-چهارشنبه دهم فوریه

رسانه ای شدن حکم ابلاغ تخلیه خانه از یکسو و جمع آوری کمک های مردمی از سویی دیگر، در نهایت موجب به تعویق افتادن اجرای حکم تخلیه توسط پلیس و مطرح شدن این موضوع حتی در صحن پارلمان نروژ شد. این خانواده اکنون امیدوارند که با توجه به مبلغ بالای جمع آوری شده شهرداری منطقه سکونت شان درخواست وام کمکی آنها را برای خرید آپارتمان محل زندگی شان بار دیگر مورد ارزیایی قرار دهد تا بتوانند همچنان در آنجا سکونت داشته باشند. به گفته سخنگوی این خانواده –Bjarte Breiteig– این خانواده تاکنون موفق به یافتن جای موقت دیگری برای زندگی نشده است چون به گفته وی یافتن خانه در بازار مسکن آنهم برای یک خانواده مهاجر با فرزندان مدرسه رو بسیار دشوار است.

بیارته بریتیگ-همسایه و دوست نروژی خانواده سومالیایی-نروژی که زمینه ساز جمع آوری کمک های مردمی برای این خانواده شد

بخش هایی از متن پست فیسبوکی همسایه این خانواده برای درخواست کمک به آنها که در کمتر از یک شبانه روز به جمع آوری بیش از یک میلیون کرون نروژ انجامید

طیف وسیع از واکنش های گسترده

موافقان در حمایت از خانواده

انتشار این موضوع در روزهای اخیر در سطح رسانه های نروژ موجب واکنش های گسترده و گوناگونی از سوی آحاد مردم و سیاستمداران شده است. تاکنون، احزاب چپ، سرخ، سنتر(مرکزی) و دموکرات مسیحی پارلمان نروژ خواهان به تعویق افتادن حکم تخلیه تا زمان بررسی نهایی درخواست مجدد وام کمکی شهرداری یا مشخص شدن گزینه جایگزین دیگری برای سکونت این خانواده پیش از تخلیه شده اند. احزاب محافظه کار و پیشرفت تاکنون از ابراز نظردرباره این موضوع خودداری کرده اند.

در روزهای اخیر، متن پست فیسبوکی منتشر شده که موجب جمع آوری کمک های مردمی برای این خانواده شد هم مورد انتقاد زیادی از سوی مردم و رسانه ها قرار گرفت. برخی از سیاستمداران آن را حاوی برخی اطلاعات نادرست دانستند و تصمیمات احزاب سیاسی پارلمان نروژ مبتنی بر برخی اطلاعات نادرست را کاری خطرناک نامیدند. کمی دیرتر، اطلاعات مربوط به این پست توسط نویسنده آن اصلاح شد. جزئیات بیشتر در این باره را می توانید در این خبر بخوانید.

وکیل این خانواده –اولاو لگرید– ضمن غیرقانونی خواندن حکم تخلیه این آپارتمان می گوید این خانواده مستحق دریافت گزینه ای جایگزین برای سکونت هستند در حالیکه تاکنون هیچ مسکن جایگزینی به آنها پیشنهاد نشده است. وی خواستار لغو حکم تخلیه و بازگرداندن تمامی وسایل خانه به این خانواده شده است.

اولاو لگرید-وکیل این خانواده پنج فرزندی در منطقه Tøyen در مرکز شهر اُسلو

عده زیادی از مردم و برخی از سیاستمداران نیزعملکرد شهرداری اسلو را رفتاری ناشایست دانستند چون به اعتقاد آنها کودکان نباید توسط پلیس مسلح از خانه بیرون رانده می شدند. در همین ارتباط و روز چهارشنبه گذشته، مشاور خدمات اجتماعی در شورای شهراُسلو- «رینا ماریان هانسن» (از حزب کارگر)- گفت که شورای شهر مبلغی بالغ بر ۱.۶ میلیارد کرون برای تهیه مسكن جدید شهرداری در چهار سال آینده اختصاص داده است. وی افزود که روند برخورد با این پرونده بسیاری از ما را ناراحت کرده است و ما در صدد یافتن راه حل هایی هستیم که از اصل رفتار برابر محافظت کند و اطمینان حاصل کند که همه افراد محروم و نیازمند مسکن از فرصت ها و حقوق یکسانی برخوردار هستند.

مخالفان و واکنش ها به برخی ابراز نظرات نژادپرستانه

اما در تازه ترین واکنش، وزیر فرهنگ و برابری نروژ- «عابید راجا«- به شدت به برخی ابراز نظرات نژادپرستانه درباره این موضوع در بخش کامنت های خبر مربوط به آن که توسط روزنامه و رسانه VG منتشر شده بود اعتراض کرد .

فردی در یک ابراز نظر نوشته شده است: «چرا این (پرونده) بر سایر(پرونده ها) ارجحیت دارد. چه تفاوتی بین یک مرد رنگین پوست با یک مرد سفیدپوست وجود دارد. روزانه انسان های سفیدپوست زیادی نیز از آپارتمان های خود بیرون انداخته می شوند! چرا رسانه به آنها علاقمند نیست؟ از خواب بیدار شوید مردم. این انسانها از مدتها پیش پیام(تخلیه خانه) را دریافت کردند ولی به قوانین نروژ بی اعتنایی کردند. اینها نیازمند کمک نیستند. آنها یک جا برای زندگی دارند. بهتر است به نروژی های در شرایط مشابه کمک کنید . شرم بر رسانه …»

وزیر فرهنگ و برابری نروژ ضمن ابراز تاسف زیاد از خواندن اینگونه نظرات می گوید: «وقتی می شنویم که اسباب اثاثیه یک خانواده آنهم در این هوای سرد و شرایط کرونایی، در معرض قرار گرفتن در سطح خیابان است، نخستین فکری که بایستی با خود بکنیم این است که این بسیار ناراحت کننده است. آنچه من را بیشتر ناراحت می کند این است که میبینم برخی مردم عقاید بسیار دیوانه واری درمورد چیزهایی .دارند که هیچ اطلاعاتی درباره آن ندارند و می خواهند با زیر فشار قرار دادن یک خانواده یک نوع حس عدالت از خود را تحمیل کنند» . وی افزود که این خانواده را شخصا نمی شناسد و تصمیم گیری نهایی را به شهرداری شهر واگذار می کند که تصمیات درستی درباره این پرونده بگیرد.

عابید راجا- وزیر فرهنگ و برابری نروژ- می گوید که نروژ بر اساس ارزش های انسانی همچون انسانیت بنا شده است

وقتی از راجا پرسیده می شود که چرا افراد با پوست قهوه ای- مانند وی- می خواهند که خود را نروژی بنامند، وی می گوید: «به این دلیل است که نروژ بر اساس ارزشهای انسانی همچون انسانیت بنا شده است. این نفرت نیست که ما را به عنوان یک ملت تعریف می کند بلکه ارزشهایی مانند برخورداری از رفتارهای یکسان و موقعیت های یکسان در مواجهه با اقلیت هاست (که آن را تعریف می کند). نفرت در نروژ جایی ندارد و این نفرت پراکنان جایی در آن ندارند.»

راجا باور دارد که نروژ بهترین کشور در جهان است زیرا نروژ دارای شرایط ایمن برای زندگی کردن ، مدارس و مراقبت های بهداشتی رایگان ، پلیس همیار و همراه ، تبعیض کم و میزان بالایی از سطح اعتماد است. وی می افزاید: «همه چیز برای ما فراهم است تا همدلی بیشتری نسبت به یکدیگر داشته باشیم. ما باید یکدیگر را تشویق کنیم و به کسانی که از دایره ما خارج می شوند کمک کنیم ، نه اینکه روی هم قدم بگذاریم و همدیگر را در گل و لای فرو ببریم. به کجا می رویم وقتی مردم می توانند (تا این حد) در شبکه های اجتماعی اینقدر زشت در مورد یکدیگر بنویسند؟»

وزیر فرهنگ و برابری نروژ مردم را تشویق می کند که قبل از به آتش کشیدن بدترین کلمات دو بار فکر کنند. وی می گوید: «از خود بپرسید آیا آنچه در شبکه های اجتماعی می نویسید امنیت و سازش در جامعه را افزایش می دهد و پل هایی را بین مردم ایجاد می کند یا اینکه پست شما باعث خشم ، تعصب ، پرخاشگری و در شکل شدید آن نژادپرستی خواهد شد؟»

وقتی از راجا پرسیده می شود که آیا به نظر او بیشتر نظرات مطرح شده در بخش زیر این خبر جنبه نژادپرستانه دارند یا نه، وی می گوید: «شوربختانه ما در نروژ نژادپرستی داریم اما بیشتر مربوط به ترس و وحشت از چیزهای ناشناخته است. تقریباً همه نروژی ها که اقلیت ها را (بخوبی) می شناسند، فکر می کنند که شما (انسان) خوبی هستید – مشکل بقیه دیگران هستند. چنین تعمیم دادن هایی به این معناست که فضای بحث بسیار نفرت آلودی داریم.»

راجا در پایان می گوید که مردم باید بپذیرند که اکثریت قریب به اتفاق افرادی که رنگ پوست تیره دارند قصد ماندن در نروژ را دارند. او برای کسانی که بیشترین نظرات منفی را درباره مهاجران در شبکه های اجتماعی می نویسند پیامی روشن دارد: «اگر می خواهید نوه های شما در جامعه ای امن و مبتنی بر اعتماد مبتنی بر عشق نسبت به افراد نیازمند رشد کنند ، باید اکنون رفتار خود را تغییر دهید زیرا میزان پرخاشگری شما فقط به بی اعتمادی و نفرت بیشتر کمک می کند.»

‏‎راجای چهل و‌پنج ساله که متولد نروژ و پاکستانی تبار است، دارای تحصیلات عالی در رشته های حقوق و روانشناسی به ترتیب از دانشگاههای «ساوت همپتون» و «آکسفورد» انگلستان است و متاهل و‌ دارای سه فرزند است. وی به عنوان وزیر دولت، مسئول سیاست های رسانه ای و آزادی بیان در کشور هم می باشد.

منابع و پیوندهای مربوط:

https://www.vg.no/nyheter/i/39mQXM/facebook-post-om-toeyen-utkastelse-falsk-informasjon

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/2dmgwy/bystyret-fastholder-utkastelsen-ulovlig-mener-advokat

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/vAwzAV/kastes-ut-om-de-tjener-for-mye-fanget-i-en-fattigdomsfelle?fbclid=IwAR1L1Hwkw-wCr2B-py74txtP4nPcBlGNZ8XpBokBOY0NH1YpNHzS-WAXf6k

https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/pAG581/raja-om-facebook-storm-etter-utkastelse-ekstremt-ordskifte

https://www.tv2.no/nyheter/11953503/?fbclid=IwAR2ZgG9vvYem0qwcCuKyFTUJTwxgqspCQXStXvUPGvZewvSxZUvtUYdKDOE

https://www.tv2.no/nyheter/11955726/?fbclid=IwAR1FCb5OPEp2sfoZ_cBpGz1LPRFn01gBzgUsurYxJXXW_WxhL0zP1sinOwM

نگاهی به پرونده اخراج یک خانواده از نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت»در ایران کمک کنیم.

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.