آشنایی با قوانین و حقوق متارکه و طلاق در نروژ

زیرآسمان نروژ: آشنایی با قوانین و حقوق قانونی در زمان جدایی و طلاق برای هر فردی در هر کشوری که در آن زندگی می کند همانقدر بایستی مهم باشد که آشنایی با قوانین و حقوق ازدواج یا همزی(پارتنر) بودن با فرد دیگر بایستی برایش مهم باشد اما برخلاف ازدواج یا شروع یک رابطه، جدایی و پایان یک رابطه طبیعتا در زمانی رخ می دهد که کسی معمولا برنامه ریزی از پیش تعیین شده ای برای آن نداشته است اما به ناگاه خود را در مقابل انبوهی از قوانین و حقوق قانونی به ظاهر ساده اما در مواردی بسیار پیچیده می بیند.

Barnefordeling 50/50 | advokatveiledning.no

با توجه به اهمیت این موضوع- بویژه برای قشر مهاجردر کشور نروژ که از یکسو معمولا به دلیل مشکل زبان یا پیچیدگی های حقوقی، آشنایی زیادی با جزئیات قوانین اساسی نروژ ندارند و از سویی دیگر ممکن است به دلایل مالی توانایی پرداخت دستمزدهای سنگین وکلای حقوقی در نروژ را نداشته باشند- در این مطلب تلاش شده است که برخی از مهمترین نکات و قوانین اساسی و بنیادین موجود در این رابطه با ذکر منابع قانونی معتبر بصورت چکیده و مفید تقدیم شما عزیزان شود. البته با این امید که این مطلب صرفا جنبه اطلاع رسانی برای شما داشته باشد و هرگز ناچار به استفاده عملی از آن در زندگی شخصی تان نشوید.

در ضمن توجه داشته باشید که در صورتی که احساس می کنید نمی توانید به تنهایی بخوبی از عهده مشکلات حقوقی خود برآیید، حتما و حتما با یک وکیل رسمی امور خانواده در نروژ مشورت کنید. در صورتی هم که درآمد شما کم باشد(در حال حاضر، کمتر از ۲۴۶ هزار کرون ناخالص در سال برای یک نفر و کمتر از ۳۶۹ هزارکرون ناخالص در سال برای یک زوج)، حتی این امکان وجود دارد که از خدمات رایگان حقوقی از سوی دولت یا Fri rettshjelp هم استفاده کنید.

نکته مهم هم این که این مطلب درباره افرادی ست که در نروژ ازدواج کرده اند یا ازدواج آنها بصورت رسمی در نروژ ثبت شده است. قوانین و حقوق قانونی در زمینه جدایی افراد پارتنر یا همزی در برخی موارد با قوانین مربوط به جدایی افرادی که ازدواج رسمی کرده اند می تواند بسیار متفاوت باشد. اطلاعات کامل را در سایت قوانین اساسی نروژ در اینجا دنبال کنید.

امکان استفاده از خدمات رایگان دولتی در زمینه مشاوره خانواده یا زوج درمانگری پیش از اقدام به جدایی

ابتدا باید بدانید که پیش از ثبت متارکه و ثبت هرگونه اقدام قانونی احتمالی، هر فردی در نروژ این امکان را دارد که در صورت تمایل از خدمات رایگان دولتی «وزارت کودک، جوان و خانواده» در نروژ Bufdir در زمینه های متنوع از جمله دریافت مشاوره خانوادگی پیرامون موضوعات مختلف عاطفی و اقتصادی در خانواده یا دریافت مشاوره های ویژه بهبود روابط زناشویی یا زوج درمانگری و غیره کمک بگیرد. برای اطلاع از جزئیات بیشتر و نحوه ارتباط به سایت این سازمان دولتی در اینجا مراجعه کنید. این سایت به زبان نروژی ست اما برخی از مطالب مهم آن در نسخه انگلیسی سایت در اینجا هم قابل مشاهده است.

درخواست متارکه Separasjon و طلاق Skilsmisse چگونه ثبت می شوند؟

در نروژ همانند بسیاری از کشورهای دنیا، متارکه نخستین گام برای ثبت رسمی جدایی ست و در بیشتر موارد ثبت طلاق پس از گذشت دستکم یکسال از آغاز زمان متارکه زن و مرد( یعنی از زمان رسمی دریافت گواهی متارکه Separasjonsbevilling) می تواند اتفاق بیافتد. برای ثبت متارکه و طلاق هم لزومی قانونی به داشتن دلیل مشخص یا وجود رضایت طرفین وجود ندارد و مرد یا زن اگر در هر مقطعی از زندگی مشترک به این نتیجه برسند که امکان ادامه آن رابطه برای آنها وجود ندارد، هرکدام از آنها از این حق قانونی برخوردار هستند که بصورت یکطرفه و در هر زمانی که بخواهند درخواست متارکه (سپاراشون) Separasjon و پس از یکسال درخواست طلاق (شیلسمیسسه) Skilsmisse خود را به ثبت برسانند. ثبت درخواست متارکه و طلاق و دریافت گواهی متارکه و طلاق بصورت کاملا آنلاین و غیرحضوری در سایت امور اداری دولت در اینجا قابل انجام است .

تکلیف حضانت فرزند و حقوق کودک چه می شود؟

در صورتی که زن و مرد دارای فرزند یا فرزندان مشترک زیر شانزده سال باشند، پس از اعلام درخواست متارکه و پیش از دریافت نهایی گواهی متارکه، زن ومرد موظف هستند که در جلسات میانجی گری (مکلینگ) Mekling که توسط یک نهاد دولتی (Familievernet) اداره می شود حضور یابند و در مورد نحوه و مراحل حضانت فرزند یا فرزندان خود تعیین تکلیف کنند. در صورتی که فرزند یا فرزندان بالغ نباشند و امکان تصمیم گیری مستقل را نداشته باشند، نهاد دولت از جانب آنها وظیفه حمایت از حقوق قانونی آنها و حصول اطمینان کامل از سلامت جسمی و روانی کودک تا فراررسیدن زمان بلوغ را برعهده خواهد داشت. برای آگاهی از جزئیات بیشتر در مورد نحوه و مراحل انجام حضانت فرزند به سایت «وزارت کودک، جوان و خانواده» در اینجا مراجعه کنید.

MEKLING/FORELDRESAMARBEID - Kirkensfamilievern
نمایی از یک جلسه میانجی گری دولتی جهت تعیین تکلیف وظایف و حقوق کودک برای والدینی که دارای فرزند یا فرزندان مشترک زیر شانزده سال هستند Photo: kirkensfamilievern.no

قوانین و حقوق متارکه Separasjon

از زمان ثبت متارکه تا مدت یکسال، زن و مرد بر اساس قانون این حق را ندارند تا با فرد دیگری وارد رابطه رسمی ازدواج شوند. درصورتی هم که زن یا مرد در طول این مدت یکسال متارکه مجددا به یک نشانی مشترک نقل مکان و مجددا با هم زندگی کنند (نه بازگشت موقت یا مقطعی)، متارکه بصورت خودکار وجهه قانونی خود را از دست خواهد داد و زن و مرد از نظر قانونی مجددا یک زوج متاهل محسوب می شوند. پس از گذشت یکسال و در صورتی که متارکه همچنان از نظر قانونی معتبر باشد و زن و مرد از هم جدا زندگی کرده باشند، هر کدام از طرفین رابطه در صورت تمایل می توانند درخواست طلاق خود را ثبت کنند و پس از آن از نظر قانونی تعهدی برای عدم ازدواج مجدد زن یا مرد دیگر وجود نخواهد داشت.

تکلیف سرمایه و اموال مشترک زن و مرد پس از جدایی چه می شود؟

آیا پس از جدایی(متارکه یا طلاق) همه چیز بین زن و مرد بصورت مساوی تقسیم می شود؟

پاسخ: هم بله و هم خیر.

در صورت توافق مالی دوطرفه، چگونه زن و مرد می توانند تکلیف اموال و سرمایه های مشترک خود را رسما تعیین کنند؟

اکنون فرض می کنیم که زن و مرد برای تقسیم اموال مشترک و غیرمشترک باهم به یک توافق دوطرفه می رسند و می خواهند آن را رسمی ثبت کنند. چه باید بکنند؟ پاسخ این است که زن و مرد در هر زمانی که به چنین توافقی برسند (در زودترین حالت درست پس از زمان متارکه) می توانند با تنظیم یک قرارداد تفکیک یا Fordelingsavtale تکلیف تمامی اموال مشترک و غیرمشترک خود را مشخص کنند. در نروژ برای تنظیم چنین قرارداد دوطرفه ای بین زن و مرد، فرمت استاندارد و مشخصی از سوی دولت وجود ندارد اما هرگونه توافقی که انجام شود قابل استناد قانونی ست و در صورتی که در آن صرفا نقل و انتقال اموال قابل جابجایی (مثل وسایل داخل خانه) که نیاز به ثبت قانونی نداشته باشد وجود داشته باشد، نیازی به حضور شاهدان جهت اعتبار قانونی ندارد.

Grunnleggende Om Å Velge En God Advokat - Advokatblogg

اما اگر بطور مثال قرار باشد که در توافق نامه دوطرفه، میزان سهم مشخصی از خانه یا یک ملک مشترک از یک نفر به فرد دیگر منتقل شود، قرارداد حالت یک قرارداد انتقال(شیفته آوتاله) یا Skifteavtale بخود می گیرد و آنگاه قرارداد بایستی در حضور شاهدان مثل یک نهاد خصوصی نظیر بنگاه های ملکی به امضای دوطرف برسد تا ضمانت اجرایی از نظر قانونی پیدا کند. در چنین توافق نامه اقتصادی بین زن و مرد بهتر است تکلیف مالکیت تمامی اموال منقول و غیرمنقول ( از جمله خانه، خودرو، کلبه Hytte ، قایق و غیره…) و وضعیت بدهی ها و اینکه مسئولیت پرداخت اقساط ماهیانه بدهی ها در آینده بر عهده چه کسی خواهد بود بوضوح مشخص شود. این توافق نامه حتی می تواند بصورت شفاهی هم انجام شود ولی وکلای حقوقی معمولا پیشنهاد می کنند که برای اجتناب از مشکلات در آینده حتما بصورت کتبی انجام شود. یک نمونه از چنین توافق نامه ای را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

در صورت عدم توافق مالی دوطرفه بین زن و مرد، چه اتفاقی می افتد؟

همانگونه که در بالا اشاره شد، تکلیف اموال یا سرمایه های قابل تفکیک و معاف از تقسیم برابر یا Skjevdelingsmidler در زمانی روشن می شود که سند یا مدرک رسمی و معتبری برای تعیین ارزش آن وجود داشته باشد اما شوربختانه اوضاع همیشه به این شکل نیست. در برخی موارد ممکن است مرد یا زن سرمایه ای شخصی از خود همانند Egenkapital یا ارثیه Arv را وارد زندگی مشترک کرده باشد که در طول رابطه مشترک به شکل اموال دیگر تغییر شکل پیدا کرده باشد به شکلی که امکان اثبات یا تعیین ارزش آن بسیار سخت و در موارد زیادی دیگر امکان پذیر نباشد یا زن یا مرد در مورد وضعیت بدهی ها یا مالکیت اموال مشترک یا تعیین ارزش واقعی خانه مشترک نتوانند به توافق نهایی برسند.

بطور نمونه ممکن است پول یا سرمایه شخصی یکی از طرفین رابطه صرف هزنیه های بازسازی خانه مشترک در زمان وجود رابطه مشترک و در نهایت موجب افزایش احتمالی متراژ یا ارزش خانه شده باشد و یا ممکن است سرمایه شخصی یا ارثیه طرفین صرف خرید وسایل خانه یا پوشاک یا خرید خودرو یا قایق و مصارف متفرقه دیگر شده باشد. در بیشتر این موارد، معمولا امکان تعیین ارزش این اموال مصرف شده یا تغییر ماهیت داده شده بدون ارائه سند و مدرک قانونی حتی برای مجرب ترین وکلا بسیار دشوار خواهد بود و در نهایت این خود زن و مرد خواهند بود که بایستی با هم به توافق نهایی برسند.

در صورتی که زن و مرد به هر دلیلی بطور مثال در تعیین ارزش خانه مشترکی که احتمالا برای فروش گذاشته می شود یا برای تعیین ارزش اموال قابل تفکیک خود یا برای تعیین میزان بدهی های شخصی خود به توافق نهایی نرسند، می توانند پرونده خود را به دادگاه عالی ببرند و با پرداخت هزینه ای از دادگاه عالی درخواست کنند که در مورد موارد غیرقابل توافق بین آنها قضاوت کند. اطلاعات بیشتر درباره نحوه و مراحل این روند حقوقی و قضایی را می توانید در اینجا دنبال کنید.

منابع و پیوندهای مربوط:

سایت قوانین اساسی در نروژ- بخش قانون ازدواج

سایت وزارت کودک، جوان و خانواده در نروژ

www.skilsmisse.net

www.advokatenhjelperdeg.no

www.familierettsadvokater.no

www.webjuristene.no

آشنایی با قوانین ارث در نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت»در ایران کمک کنیم.

3 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

  1. Reza Arefi می‌گوید:

    رضا عارفی
    بسیار عالی

    لایک

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.