اجازه اقامت از راه دریافت پیشنهاد کاری به عنوان کارگر ماهر (Skilled Worker) در نروژ

زیرآسمان نروژ: یکی از راههای دریافت اقامت و مهاجرت به کشور نروژ، دریافت اجازه اقامت از راه دریافت یک پیشنهاد رسمی کار از سوی کارفرمایی در داخل نروژ است. در این مطلب تلاش می شود که مراحل و شرایط موردنیاز برای مهاجرت به نروژ از راه دریافت پیشنهاد کاری به عنوان کارگر ماهر یا Skilled Worker در قالب یک راهنمای فارسی زبان به دوستانی که علاقه مند به اقدام از این راه هستند ارائه شود.

دقت کنید که شما برای انجام مراحل اقدام جهت دریافت ویزا یا اجازه اقامت عموما نیازی به وکیل حقوقی یا شرکت ها و موسساتی که چه در داخل ایران و چه در داخل نروژ با دریافت هزینه های کلان مدعی انجام تخصصی این کار برای شما و اعضای خانواده تان هستند ندارید.تمامی اطلاعات لازم در سایت رسمی اداره مهاجرت نروژ در اینجا در دسترس عموم است و شما با کمی آشنایی به زبان انگلیسی یا نروژی و اختصاص زمان و فرصت لازم می توانید از عهده تمامی مراحل آن از زمان اقدام تا زمان دریافت احتمالی ویزا و ورود به نروژ برآیید.

شرایط موردنیاز برای فرد کارگر ماهر یا Skilled Worker جهت اقدام برای دریافت اقامت کاری

۱- پرداخت هزینه اقدام جهت تشکیل و بررسی پرونده اقامت در نروژ

– پرداخت هزینه بررسی درخواست نامه اجازه اقامت که در حال حاضر برای افراد بزرگسال که برای نخستین بار اقدام می کنند، ۶۳۰۰ کرون نروژ تعیین شده است. جدول دقیق هزینه ها را در اینجا مشاهده کنید. این مبلغ یا بایستی در زمان ارسال درخواست نامه بصورت آنلاین پرداخت شود.

۲- شرایط تحصیلی موردنیاز

شما باید یکی از انواع تحصیلات یا صلاحیت های تحصیلی زیر را داشته باشید:

– تحصیلات کارآموزی/هنرستانی دستکم سه ساله در مقاطع بالاتر از متوسطه بطور مثال بعنوان یک مبل ساز یا کارمند بخش سلامت. برنامه کارآموزی شما بایستی در نروژ معادل داشته باشد.

– دانش آموخته از یک دانشگاه یا کالج و دارای مدرک تحصیلی باشید. بطور مثال دارای یک مدرک کارشناسی بعنوان یک مهندس یا پرستار باشید.

– دارای صلاحیت های خاص از راه سوابق شغلی (مثلا در ترکیب با دوره ها/کورس ها باشید) باشید. این اجازه فقط در شرایط استثنایی به افرادی که دوره کارآموزی شان در نروژ قابلیت معادل سازی شدن داشته باشد اعطاء می شود.

۳- شرایط شغلی موردنیاز

– شما باید یک پیشنهاد رسمی کار از سوی یک کارفرما(شرکت یا شخص حقیقی/حقوقی) مشخص در داخل نروژ دریافت کرده باشید.

نکته: اگر می خواهید بدانید که چگونه می توانید این پیشنهاد کاری را دریافت کنید، به این مطلب مراجعه کنید.

– پیشنهاد کاری که دریافت کرده اید یا می کنید، می بایستی «تمام وقت» باشد. میزان اشتغال دستکم باید ۸۰ درصد باشد تا پذیرفته شود.

– کاری که در نروژ می خواهید انجام دهید بایستی نیاز به صلاحیت های شغلی بعنوان یک کارگرماهر (Skilled worker) را داشته باشد.

– دستمزد و شرایط کاری که در پیشنهاد کاری تان در نروژ مشخص شده است، بایستی از کمترین میزان و سطح مشخص شده توسط اداره مهاجرت نروژ کمتر نباشد. اگر موقعیت شغلی پیشنهادی به شما نیاز به مدرک کارشناسی ارشد یا فوق لیسانس داشته باشد، درآمد سالیانه ناخالص (پیش از کسر مالیات) شما بایستی دستکم ۴۳۹,۹۰۰ کرون باشد و اگر موقعیت شغلی پیشنهادی به شما نیاز به مدرک کارشناسی یا لیسانس داشته باشد، درآمد سالیانه ناخالص (پیش از کسر مالیات) شما بایستی دستکم ۴۰۷,۹۰۰ کرون باشد.

امتیازات و شرایط اجازه اقامت کاری نروژ به عنوان کارگر ماهر

-مدت اجازه اقامت از راه مهاجرت به عنوان کارگر ماهربه موقعیت شغلی پیشنهادی شما بستگی دارد. اگر موقعیت شغلی شما نیازمند این بوده باشد که شما تحصیلات کارآموزی/هنرستانی دستکم سه ساله در مقاطع بالاتر از متوسطه داشته باشید، اجازه اقامت احتمالی شما تا نهایت یکسال صادر خواهد شد اما اگرموقعیت شغلی شما نیازمند این بوده باشد که شما دانش آموخته از یک کالج یا دانشگاه باشید و. مدرک تحصیلی داشته باشید-بطور مثال دارای یک مدرک کارشناسی بعنوان یک مهندس باشید- اجازه اقامت احتمالی شما در هر نوبت تا یکسال است و هر سال بایستی تمدید شود.

-پس از سه سال، فرد امکان اقدام جهت دریافت اقامت دائمی در نروژ را خواهد داشت.

در زمانی که شما برای این اجازه اقامت اقدام می کنید، اعضای خانواده شما (همسر و فرزندان) می توانند برای دریافت اجازه اقامت الحاق خانوادگی در نروژ- اقدام کنند و اگر همزمان با شما اقدام کنند، پاسخ به درخواست ها همزمان داده خواهد شد.

-در صورتی که فقط «نام کارفرما»ی شما تغییر کند اما «موقعیت شغلی» شما تغییری نکند-بطور مثال به عنوان یک «مهندس برق» از شرکتی به شرکت دیگربروید اما همچنان موقعیت شغلی شما کار به عنوان یک «مهندس برق» باشد-شما نیازی ندارید که دوباره برای دریافت اجازه اقامت جدیدی اقدام کنید.

-در صورتی که «موقعیت شغلی» شما تغییرکند-بطور مثال به عنوان یک «مهندس برق» در شرکتی کار می کنید یا از شرکتی به شرکت دیگر بروید اما موقعیت شغلی جدید شما دیگر کار به عنوان یک «مهندس برق» نباشد- صرفنظر از اینکه کارفرمای شما تغییر کرده یا نکرده است، شما از نظر قانونی حق اجازه کار در موقعیت شغلی جدید را ندارید تا زمانی که اجازه اقامت جدیدی بر آن اساس به شما داده شود.

روش اقدام برای دریافت ویزا یا اجازه اقامت کاری به عنوان کارگر ماهر در نروژ

بسته به اینکه شما در زمان اقدام برای دریافت ویزا یا اجازه اقامت کاری در نروژ یا خارج از نروژ باشید و اینکه اگر در نروژ هستید با چه نوع اجازه اقامتی در نروژ به سر می برید و در کجای کشور ساکن هستید، روش اقدام توسط خودتان یا اینکه همه مراحل از سوی کارفرمای شما در نروژ انجام شود متفاوت خواهد بود. بنابراین اگردارای کارفرمایی در نروژ هستید و پیشنهاد کاری دریافت کرده اید، به اینجا بروید و خودتان روش اقدام متناسب خودتان را بررسی کنید.

ثبت درخواست نامه اجازه اقامت در پرتال اداره مهاجرت نروژ

یکی از مدارکی که باید فرد درخواست کننده آن را ارائه کند، فرم تکمیل شده آنلاین یا همان درخواست نامه است. برای انجام این کار اگر هنوز حساب کاربری ندارید، می توانید در اینجا یک حساب کاربری بسازید و پس از طی مراحل موردنیاز، وارد پروفایل شخصی تان شوید و سپس درخواست خودتان را مرحله به مرحله ثبت کنید. در مرحله پایانی درخواست نامه بایستی هزینه بررسی درخواست نامه را خودتان یا در صورت امکان کارفرمایتان پرداخت کند و در نهایت «کاورلتر»  یا همان سربرگ درخواست نامه تان را به همراه رسید پرداخت هزینه درخواست نامه چاپ کنید و در زمان تحویل مدارک به همراه داشته باشید.

چک لیست کامل از تمامی مدارک موردنیاز در زمان تحویل مدارک

اگرمی خواهید بدانید که باید از کجا برای ارائه مدارک موردنیاز اقدام کنید، به اینجا مراجعه کنید. بطور مثال اگر ایرانی هستید و در خارج از نروژ بسر می برید و می خواهید از ایران برای دریافت این نوع اقامت اقدام کنید، بایستی تمامی مدارکی که در اینجا به آنها اشاره شده است را به شرکت VFS Global در تهران که نماینده رسمی سفارت نروژ در امارات متحده عربی-ابوظبی جهت تحویل و بررسی مدارک موردنیاز است تحویل دهید.

رزرو وقت جهت تحویل مدارک

اگردر زمان اقدام در داخل نروژ هستید، باید با رزرو وقت قبلی به اداره پلیس یا یکی از دفاتر اداره مهاجرت در منطقه شهرداری محل زندگی خودتان مراجعه کنید اما اگر در زمان اقدام در خارج از نروژ بسر می برید و می خواهید بطور نمونه از ایران برای دریافت این نوع اقامت اقدام کنید، برای اینکه بتوانید تمامی مدارکتان را برای بررسی تحویل دهید، بایستی از پیش نزد شرکت «وی اف اس» در تهران وقت رزرو کنید. برای این کار بایستی یک ایمیل به پست الکترونیکی این شرکت در زیر ارسال کنید و در آن مشخصات زیر را حتما قید کنید.

appointmentnorway@vfshelpline.com

  • Full Name نام کامل
  • Passport Number شماره گذرنامه
  • Date of Birth تاریخ تولد
  • Passport Expiry Date تاریخ انقضای گذرنامه
  • Nationality ملیت
  • Contact Number شماره تلفن تماس
  • نشانی پست الکترونیکی- برای ارسال تاییدیه رزرو وقت
  • Email Address- for appointment confirmation

تحویل مدارک در تهران

  پس از رزرو وقت بایستی با در دست داشتن تمامی مدارک موردنیاز به نشانی شرکت VFS Global مراجعه کنید.

نشانی شرکت VFS Global  برای مراجعه حضوری و تحویل مدارک 

تهران-خیابان موسوی(گلستان ۵)-میدان هروی-ساختمان مرکزی هروی-طبقه چهارم

نشانی سایت: http://www.vfsglobal.com/Norway/Iran/index.html

زمان تحویل مدارک ویزا: روزهای یکشنبه تا پنجشنبه-از ساعت ۸ صبح تا ۵ بعدازظهر(بغیر از روزهای تعطیل رسمی ذکر شده در اینجا)

زمان دریافت گذرنامه و ویزا: روزهای یکشنبه تا سه شنبه-از ساعت ۹ صبح تا ۱۳ بعدازظهر(بغیر از روزهای تعطیل رسمی ذکر شده در اینجا)

شماره تلفن تماس و نشانی پست الکترونیکی:

vfs tehran.JPG

نکته: دقت داشته باشید که شرکت ذکر شده در بالا تنها یک شرکت واسطه بین شما و سفارت نروژ در امارات متحده عربی-ابوظبی است که وظیفه تحویل و بررسی دقیق مدارک را بر عهده دارد و هرگونه تصمیم گیری در مورد پرونده شما توسط سفارت نروژ در امارات متحده عربی و یا اداره مهاجرت نروژ در نروژ انجام خواهد شد. این شرکت جهت انجام خدمات ویزا و اقامت مبلغی یورویی را (صرفنظر از مبلغ پرداخت شده برای درخواست نامه ثبت شده در سایت اداره مهاجرت نروژ) از درخواست کنندگان دریافت می کند. این مبلغ صرفنظر از پاسخ مثبت یا منفی پرونده شما، دریافت می شود. بعلاوه، برای انجام سایر خدمات دلخواهی از جمله ارسال پیامک جهت اعلام وضعیت پرونده، ارسال گذرنامه به نشانی شما،عکاسی در محل و غیره… هزینه های جداگانه ای دریافت می شود که جزئیات این هزینه ها را می توانید در اینجا مشاهده کنید.

مدت زمان بررسی پرونده های اجازه اقامت ثبت شرکت در نروژ

بر اساس اطلاعات موجود در سایت اداره مهاجرت نروژ، بسته به اینکه فرد اقدام کننده از داخل یا خارج از نروژ اقدام کند، چه ملیتی و چه نوع اقامتی در زمان اقدام دارد و همچنین بسته به اینکه نخستین نوع اقامت فرد مقیم در نروژ از چه نوعی بوده و در حال حاضر چه نوع اقامتی دارد، مدت زمان معمول بررسی پرونده های مهاجرت نیز می تواند متغیر باشد اما بطور معمول برای افرادی که ایرانی هستند و از ایران برای نخستین بار اقدام می کتند حدود ۱۸ هفته است. برای اینکه با توجه به شرایط خودتان، این مدت زمان حدودی (و نه قطعی) را پیدا کنید می توانید به اینجا مراجعه کنید.

منابع و پیوندهای مربوط:

سایت اداره مهاجرت نروژ

راهنمای کامل کاریابی در نروژ

ادامه تحصیل در دانشگاههای نروژ- ترم پاییز 2022 میلادی

اجازه اقامت برای همسر فرد دانشجو در نروژ

پرتال ثبت درخواست نامه های اداره مهاجرت نروژ

سایت شرکت VFS Global جهت تحویل مدارک

ویزای شنگن از نروژ برای دیدار خانواده

اجازه اقامت کاریابی در نروژ

اجازه اقامت در نروژ از راه مهاجرت خانوادگی

کاریابی در صنایع نفت و گاز نروژ

دریاقت مجوز کار در مشاغل علوم پزشکی در نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

نگارش،تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

2 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.