نگاهی به نتایج انتخابات پارلمانی نروژ

زیرآسمان نروژ: انتخابات پارلمانی نروژ در روز دوشنبه -سیزدهم سپتامبر- برگزار شد و اعلام نتایج اولیه آن از ساعت نه شب -به وقت محلی- از همان ابتدا حاکی از تایید پیش بینی های انجام شده قبلی در پیروزی احزاب دست چپی(احزاب کارگر، مرکز و چپ سوسیالیست) در بدست آوردن اکثریت پارلمان و شکست احزاب بورژوایی دست راستی حاکم بر دولت (احزاب محافظه کار، چپ لیبرال و دموکرات مسیحی) و از دست دادن تعداد زیادی از کرسی های پارلمانی برای احزاب دولت فعلی به نخست وزیری “اَرنا سولبَرگ” بود.

میزان مشارکت مردم در این دوره از انتخابات پارلمانی نروژ که هر چهارسال یکبار برگزار می شود، در حدود ۷۷.۲ درصد بود که به معنای مشارکت بیش از ۳ میلیون نفر از بین حدودا ۳.۸ میلیون واجد شرایط برای رای دادن بود. بیش از ۱.۷ میلیون نفر از این تعداد( ۵۷.۹ درصد) رای خود را پیشاپیش در رای گیری های زودهنگام در بازه زمانی دهم آگوست تا دهم سپتامبر به صندوق های رای انداختند.

“یوناس گاهر استُعره” نخست وزیر جدید نروژ می شود

پس از اعلام تدریجی نتایج شمارش آرا، طولی نکشید تا “یوناس گاهر استُعره”-رهبر حزب کارگر نروژ- با تشویق شدید طرفدارانش و با حضور در سالن ‏ Folkets Hus در میدان ‏ Youngstorget در شهر اُسلو حضور پیدا کند. وی سخنرانی پیروزی خود را اینگونه آغاز کرد: “ای همه عزیزان، ما منتظر شدیم، ما امید داشتیم و ما سخت کار کردیم ‌و اکنون سرانجام می توان گفت: «ما از عهده آن برآمدیم». رهبر حزب کارگر افزود:” امروز ما یک تغییر را جشن می گیریم. به عنوان بزرگترین حزب، ما اکنون می خواهیم اطمینان دهیم که نروژ دارای دولت جدید و دوره جدید است. من می خواهم از تمامی احزاب که خواهان تغییر هستند دعوت کنم.”

استُعره معتقد است که ائتلاف با احزاب چپ سوسیالیست (SV) و مرکز (Sp) که پیشاپیش اعلام کرده اند که می خواهند با آنها همکاری کنند طبیعی ست اما می افزاید که حزب وی همواره گوش شنوایی برای شنیدن مواضع احزاب محیط زیست (MDG) و سرخ (Rødt) نیز خواهد داشت.

استُعره همچنین ضمن قدردانی از زحمات و تلاش های “اَرنا سولبَرگ” گفت:”من می خواهم از “اَرنا سولبَرگ” تشکر ویژه کنم. او نخست وزیر خوب و ثابت قدم نروژ بوده است. او کشور را با خیال راحت از مسیر چندین بحران رهبری کرده است. او در سطح بین المللی ابتکار عمل را به عهده گرفته است. او یک سیاستمدار آگاه است.”

نخست وزیر نروژ شکست را پذیرفت

“اَرنا سولبَرگ” -نخست وزیر نروژ- با پذیرش شکست در انتخابات پارلمانی نروژ ، پیروزی را به رقیب انتخاباتی خود شادباش گفت و افزود:” من می خواهم به “یوناس گاهر استُعره”به خاطر آنچه اکثریت آشکار موافق با تغییر دولت است، شادباش بگویم.”

وی در این سخنرانی در محل کارزار انتخاباتی اش در شهر “بَرگِن” افزود: “دوست داشتم که محافظه کاران را ببینم که نتیجه بهتری داشتند اما ما به یک معجزه نیاز داشتیم تا چهار سال دیگر نروژ را اداره کنیم.”

سولبَرگ در پایان سخنانش ضمن قدردانی از خانواده اش، هوادارانش و احزاب همکار (احزاب پیشرفت، چپ لیبرال و دموکرات مسیحی) گفت:”دوره کاری محافظه کاران در دولت برای این بار به پایان رسیده است اما من با تاکید می گویم «برای این بار»، چون ما مصمّم هستیم که قوی برگردیم.”

نگاهی به کارنامه احزاب پارلمان نروژ درانتخابات

میزان پراکندگی آرای احزاب مختلف بر اساس منطقه جغرافیایی


منابع و پیوندهای مربوط:

www.vg.no/nyheter/innenriks/i/jaL050/stoere-blir-statsminister-vi-skal-forandre-norge-og-verden

آشنایی با پارلمان و انتخابات پارلمانی نروژ

آشنایی با برخی از دیدگاه های احزاب پارلمان نروژ و نتایج تازه ترین نظرسنجی ها

نروژ چگونه اداره می شود؟

آشنایی با دیدگاه های احزاب پارلمان نروژ درباره موضوع مالیات ها

آشنایی با دیدگاه های احزاب پارلمان نروژ درباره موضوع مهاجرت پناهندگان

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

برگردان فارسی، نگارش، تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

1 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.