چالش های مهاجران در نروژ برای خرید خانه در شهر اُسلو

زیرآسمان نروژ: در سالهای اخیر، خرید خانه در نروژ و بویژه در شهر پایتخت(اُسلو) برای افرادی که حتی دارای کار ثابت با درآمد متوسط و تحصیلات عالیه دانشگاهی هستند نیز بسیار سخت و دشوار شده است. «تِهریم احمد» -۲۴ساله- یکی از این افراد از نسل مهاجر در نروژ است که علیرغم داشتن کار ثابت، درآمد خوب و داشتن تحصیلات عالیه تاکنون نتوانسته است موفق به خرید نخستین خانه خود در نروژ و ورود به بازار مَسکن شود. 

وی [که والدینی پاکستانی تبار دارد] می گوید که از والدینش ارث زیادی نمی تواند داشته باشد و با اینکه تلاش های زیادی برای پس انداز و کاهش هزینه های شخصی اش می کند، همچنان از فرصت خرید خانه محروم است.

او تحصیلات عالیه و شغل تمام وقت و حقوقی کاملا عادی دارد
او در خودش نمی بیند که بتواند در آینده ای نزدیک به تنهایی و با کمک خودش خانه ای خریداری کند

رویای مسکن

تِهریم آرزو دارد که روزی خانه ای با یک باغچه شخصی و پنجره ای بزرگ داشته باشد که بتواند در کنار آن بشیند و قهوه ای بنوشد. او کارهای زیادی برای پس انداز حقوق خود انجام می دهد. از جمله اینکه، اشتراک خود را در باشگاه ورزشی لغو کرده است و فقط لباس هایی را خریداری می کند که ماندگاری زیادی داشته باشند.

تِهریم [حتی برای پس انداز کردن] بجای خرید لباس نو، لباس های قدیمی خودش را رفو می کند

بانک والدین

در سال گذشته میلادی، بیش از ۲۰هزار خانه در شهر اُسلو به فروش رفت که ارزانترین آن در حدود ۲.۷میلیون کرون نروژ بود. این در حالیست که افرادی که قصد خرید نخستین خانه خود را دارند، امکان دسترسی به تعداد بسیار محدودی از همین موقعیت های خرید ارزان را دارند. آمار یکی از بزرگترین بانک ها در نروژ نشان می دهد که از هر سه خریدار، یک خریدار با کمک مالی از والدین خود (که در نروژ به اصطلاح به آن «بانک والدین یا Foreldrebanken» گفته می شود)، موفق به خرید نخستین خانه خود شده است.


یک‌ پژوهشگر و جامعه شناس در دانشگاه اُسلو – «تَریه وِسِل» – در این باره می گوید که درصد بالایی از کسانی که مستقیماً از خانه والدین شان در شهر اُسلو نقل مکان می کنند، مستقیماً به یک خانه متعلق به خودشان نقل مکان می کنند. وی با اشاره به این موضوع که همچنان تفاوت های بزرگی در جوامع مهاجر در نروژ وجود دارد می افزاید که ثروت در بخش املاک و مستغلات یکی از دلایل اصلی حفظ نابرابری بین گروه های جمعیتی در چندین نسل در نروژ است.

Terje Wessel– پروفسور در موسسه جامعه شناسی در دانشگاه اُسلو

این پروفسور جامعه شناس دانشگاه اُسلو می افزاید : «فرصت خرید خانه تحت تاثیر عوامل مختلفی از جمله شرایط جغرافیایی و پیشینه اجتماعی ست. اگر خریداران از خانواده هایی باشند که چند نسل مالک بوده اند، فرصت خرید بیشتری فراهم است و اگر از کشور فقیری آمده باشید که فرصت ایجاد پس انداز برای خرید مَسکن را نداشتید، ممکن است حتی موقعیت تان ضعیف تر شود.»

***

نقدی بر خبر: در طی سالهای اخیر، کارشناسان دلایل متعددی برای موضوع مشکل ورود به بازار مسکن در شهراُسلو بویژه برای افرادی که قصد خریداری نخستین خانه خود را دارند متصوربوده اند. درحالی که والدینِ نسل مهاجری که از کشورهای غیراروپایی به نروژ مهاجرت کرده اند عموما امکان کمک مالی به فرزندان خود برای پرداخت کمترین سهم خریدار خانه [دستکم ۱۵درصد از ارزش مِلک در نروژ] را ندارند، والدینِ خریداران جوان نروژی تبار عموما از این امکان برای کمک مالی به فرزندان خود برخوردار هستند. موضوعی که در طی این سالها موجب محرومیت عده زیادی از جوانان عموما مهاجرتبار حتی با درآمد خوب و تحصیلات عالیه برای خرید نخستین خانه شان بویژه در شهر اُسلو شده است.

بنظر میرسد که وجود ناهمگون موضوع «بانک والدین» در جامعه در کنار میزان عرضه و ساخت و ساز نامتناسب با میزان تقاضا در بازار که تحت تاثیر کنترل مستقیم بخش دولتی بر بازار تولید وعرضه مسکن در نروژ است، از مهمترین عوامل افزایش قیمت مسکن بویژه در شهرهای بزرگ نروژ است. این موضوع بصورت محسوسی موجب محرومیت یا کاهش دسترسی بخش بزرگی از جمعیت به خرید خانه در مناطق گران قیمت شهرهای بزرگ و در نتیجه افزایش تقاضا برای خرید خانه در مناطق ارزان قیمت تر و با امکانات بیشتر حتی در حومه شهرهای بزرگ نروژ شده است. موضوعی که در صورت عدم تدبیر در سیاست های مسکن، به تدریج به شکاف بیشتر در بین اقشار توانمند و غیرتوانمند جامعه منتهی خواهد شد.

در همین ارتباط، برخی احزاب پارلمان نروژ از جمله حزب «پیشرفت Frp» نروژ در آستانه انتخابات پارلمانی نروژ در ماه سپتامبر سال جاری میلادی، مدعی هستند که با حذف هزینه های اداری یا dokumentavgift خرید خانه و همچنین حذف شرط داشتن بودجه شخصی یا egenkapital و سپردن قابلیت گرفتن وام به مشتریان می توان به بهبود شرایط موجود امیدوار بود. اطلاعات بیشتر در این ارتباط و سیاست های سایر احزاب سیاسی نروژ در این باره را می توانید در اینجا دنبال کنید.

تصویر زیر، متوسط قیمت خرید خانه/آپارتمان را به ازای هر مترمربع در مناطق مختلف شهر اُسلو در هفته پایانی سال ۲۰۲۰ میلادی نشان می دهد.

برای اطلاعات عمومی بیشتر درباره شرایط و مراحل خرید خانه در نروژ به مطلب پیشین سایت در اینجا یا هایلایت «خرید خانه» در صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ» مراجعه کنید.

منابع و پیوندهای مربوط:

https://www.nrk.no/osloogviken/tehrim-kommer-seg-ikke-inn-pa-boligmarkedet-i-oslo-1.15547690

راهنمای خرید خانه در نروژ

راهنمای ایجاد تغییرات در وام مسکن در نروژ

صفحه اینستاگرام «زیرآسمان نروژ»

برگردان فارسی، نگارش، تهیه و تنظیم: زیرآسمان نروژ

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم.

2 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.