شرایط دریافت اقامت دائمی نروژ

زیرآسمان نروژ: اقامت دائمی نروژ یا Permanent Residency به شما این اجازه را می دهد که در نروژ بصورت نامحدود کار و زندگی کنید و همچنین از یک حفاظت مضاعف در مقابل دیپورت احتمالی برخوردار شوید. شرایط برای اقدام جهت دریافت اقامت دائمی نروژ برای افراد بزرگسال، کودکان زیر یکسال و کودکان زیر ۱۸ سال با هم متفاوت است.

در مطلب زیر فرض شده است که شما یک فرد ایرانی هستید و یا دارای گذرنامه ای صادره از کشوری خارج از اتحادیه اروپا هستید و هم اکنون در نروژ با یک اقامت معتبر زندگی می کنید و قصد دارید برای دریافت اقامت دائمی نروژ اقدام کنید. دقت هم داشته باشید که از این مطلب فقط و فقط بعنوان یک کمک راهنمای فارسی زبان در کنار منبع اصلی اطلاعات رسمی یعنی سایت اداره مهاجرت نروژ در اینجا کمک بگیرید چون قوانین و مقررات مهاجرت دائما در حال تغییر و بروزرسانی هستند.

با این پیش فرض، اگر فردی ۳ سال اخیر را در نروژ با اقامت معتبر زندگی کرده باشد، می تواند -نهایتا ۳ ماه و دستکم ۱ ماه پیش از منقضی شدن اقامت فعلی- با ارایه مدارکی از جمله مدارک شناسایی و مدارک تمکن مالی و گواهی یا مدرک زبان نروژی برای دریافت حق اقامت دائمی نروژ اقدام کند و درصورت موفقیت، سپس برای دریافت کارت اقامت دائمی نروژ اقدامات لازم را انجام دهد.

نکته ۱: دقت کنید که اگر اقامت فعلی تان پیش از دریافت اقامت دائمی یا درخواست تمدید اقامت فعلی تان باطل شود، برای مسافرت به خارج از نروژ با مشکل مواجه خواهید بود و ممکن است در مرز کشورهای دیگر اجازه تردد به شما داده نشود اما اگر در زمان مناسبی پیش از منقضی شدن اقامت فعلی تان درخواست تان برای اقامت دائمی را داده باشید، می توانید در زمان انتظار کماکان از همان حقوق کار و تحصیل یکسان با قبل برخوردار باشید و در صورتی هم که درخواست اقامت دائمی تان رد شود، می توانید در صورتی که کماکان شرایط تمدید اقامت فعلی تان را دارید، برای تمدید اقامت فعلی تان اقدام کنید.

 شرایط و مدارک موردنیاز برای اقدام جهت دریافت اقامت دائمی نروژ برای افراد بالای ۱۸ سال

۱- پرداخت هزینه اقدام

۲- در زمان اقدام، بایستی در۳ سال اخیر بصورت پیوسته در نروژ مقیم یا ساکن بوده باشید و همچنان دارای اقامتی معتبر باشید. بطور مثال؛ با اقامت کاری در نروژ ۳ سال زندگی کرده باشید و درآمد کسب کرده باشید و یا با اجازه اقامت الحاق خانوادگی با همسرتان کل مدت ۳ سال را باهم زندگی کرده باشید.

همچنین، شما نبایستی برای بیش از ۳ ماه در ۳ سال اخیر، بدون اقامت معتبر در نروژ بوده باشید (سه ماه بدون اقامت معتبر از زمانی محسوب می شود که اجازه اقامت تان منقضی شد تا زمانی که یک درخواست جدید برای دریافت افامت جدیدتان ثبت شد). همچنین، بر اساس قانون نبایستی در مجموع بیش از ۷ ماه در طول ۳ سال اخیر را در خارج از نروژ بوده باشید. اگر دارای اقامت نوع کارگر ماهر یا Skilled Worker باشید، می توانید نهایتا تا ۱۵ ماه در ۳ سال اخیر را در خارج از نروژ باشید به شرطی که بتوانید ثابت کنید که دستکم ۸ ماه آن بخاطر سفرهای کاری و بصورت ماموریتی از سوی کارفرمایتان بوده است. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به اینجا مراجعه کنید.

توجه کنید که اگر در نروژ با اقامت نوع پناهندگی، حقوق بشری  یا الحاق خانوادگی به خانواده پناهنده هستید، برای دریافت حق اقامت دائمی نروژ به ۵ سال زمان اقامت نیاز دارید اما اگر فرد رفرنس یا پناهنده در نروژ شهروند نروژ(سیتیزن) یا دارای گذرنامه نروژی باشد، این مدت زمان لازم برای اعضای خانواده اش جهت دریافت اقامت دائمی نروژ به همان ۳ سال کاهش می یابد.

زمان اقامت شما از چه تاریخی محسوب می شود؟

برای محاسبه دقیق ۳ یا ۵ سال زمان موردنیاز برای اقدام جهت دریافت حق اقامت دائمی در نروژ، بایستی توجه کنید که این زمان از تاریخی محاسبه می شود که نخستین اقامت تان را در نروژ دریافت کردید. یعنی تاریخی که تصمیم پرونده شما رسما اعلام شد. اگر اولین اجازه اقامت تان در نروژ را در زمانی که خارج از خاک نروژ بودید دریافت کرده باشید، زمان اقامت تان در نروژ از تاریخی محاسبه می شود که خودتان را به اداره پلیس معرفی کردید. زمان آغاز اقامت برای افراد پناهنده در نروژ، از زمانی محسوب می شود که شخص بعنوان پناهجو برای دریافت حق پناهندگی اقدام کرده باشد و برای افرادی که بعنوان پناهنده از کشورهای دیگر به نروژ نقل مکان شده باشند، از تاریخ ورود شان به خاک نروژ محاسبه خواهد شد. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به اینجا مراجعه کنید.

۳- بایستی در زمان اقدام، ۳ یا ۵ سال اخیر دارای نوع اقامتی باشید که شرایط موردنیاز برای احراز حق اقامت دائمی نروژ را داشته باشد.

نوع اقامت تان در ۳ یا ۵ سال اخیر می تواند متغیر باشد اما بایستی همه آنها از نوع اقامتی باشند که شرایط موردنیاز برای احراز حق اقامت دائمی را داشته باشند. اقامت های کاری نوع کارگر ماهر یا Skilled Worker، اقامت های کاری نوع خویش فرمایی یا Self-employed، اقامت های نوع پناهندگی، بیشتر اقامت های نوع خانوادگی یا الحاق خانواده، اقامت افرادی که در دوره های دکترا یا بالاتر پذیرش می شوند و یا بعنوان افراد محقق و پژوهشگر در دانشگاهها یا شرکتها مشغول بکار می شوند واقامت هایی با زمینه های محکم بشردوستانه یا حقوق بشری نامحدود همگی جزو انواع اقامت هایی هستند که می توانند به اقامت دائمی بیانجامند. در مقابل، اقامت های دانشجویی (دوره های کارشناسی و کارشناسی ارشد)، اقامت های نوع نامزدی یا ورود برای ازدواج و اقامت هایی با زمینه های محکم بشردوستانه یا حقوق بشری با ملاحظات محدود جزو انواع اقامت هایی هستند که نمی توانند به اقامت دائمی بیانجامند. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه به اینجا مراجعه کنید.

۴-در زمان اقدام بایستی قادر باشید ثابت کنید که در طی ۱۲ ماه گذشته، خودتان بصورت مستقل (صرفنظر از درآمد همسرتان یا سایر اعضای خانواده تان) دارای حداقل درآمد لازم- ۲۶۵,۹۹۸ کرون در سال (پیش از کسر مالیات)– بوده اید و در طی این مدت هیچگونه کمک مالی از سوی سازمان کار و رفاه اجتماعی نروژ- NAV– دریافت نکرده اید.البته برخی از کمک های مقطعی و کوتاه مدت -بین یک تا سه ماه- که از سوی سازمان ناو دریافت کرده باشید، جزو کمک های مالی دولتی محسوب نمی شوند. همچنین، کمک های مالی دولتی که در زمان انتظار برای دریافت حقوق بیکاری،حقوق دوره بیماری، کمک های مالی به والدین تنها و یا مزایای تولد فرزند به والدین تعلق می گیرد هم از کمک های مالی دولتی مستثنا هستند. 

اگر درآمدتان در طی ۱۲ ماه گذشته از مقداری که در بالا ذکر شده کمتر بوده باشد، معمولا نمی توانید حق اقامت دائمی نروژ را دریافت کنید، مگراینکه بعنوان دانشجو از صندوق وام دانشجویی کشور Lånekassen  در طی ۱۲ ماه گذشته دریافت کرده باشید یا در دوره ای تحصیلی در مقاطع ابتدایی یا متوسطه  شرکت کرده باشید . همچنین، گروهی از افراد هم مثل افرادی که ناتوان کاری هستند و از دولت حقوق از کارافتادگی می گیرند و یا در طی ۱۲ ماه گذشته بعنوان دانشجوی تمام وقت در دانشگاه یا کالج تحصیل کرده اند، می توانند بطور کل از ارائه گواهی درآمدی یا شرط عدم دریافت کمک مالی از سازمان ناو برای دریافت حق اقامت دائمی معاف شوند. اطلاعات بیشتر در این زمینه را در اینجا دنبال کنید

۵- اگر در نروژ دارای سابقه کیفری بوده باشید و یا محکوم شده باشید و یا توسط پلیس جریمه شده باشید، بایستی زمان بیشتری منتظر بمانید تا بتوانید برای دریافت حق اقامت دائمی نروژ اقدام کنید. البته قبوض جریمه پارکینگ یا پرونده هایی که بسته شده باشند و یا به محکومیت قطعی نرسیده باشند و یا جریمه هایی که ۲ سال از آنها گذشته باشد جزو این موارد محسوب نمی شوند اما اگر بطور مثال توسط پلیس بخاطر سرعت غیرمجاز جریمه ای شده باشید که در آن مجازات پرداخت مبلغ جریمه یا تحمل حبس برای مدت دستکم ۳  ذکر شده باشد و کمتر از ۲ سال از تاریخ صدور آن نگذشته باشد و یا در دادگاه محکوم قطعی شده باشید و یا زندانی شده باشید، آنگاه بسته به نوع محکومیت تان بایستی مدت مشخصی را در انتظار بمانید تا پس از آن بتوانید برای اقامت دائمی اقدام کنید. اطلاعات بیشتر در این زمینه را می توانید در اینجا دنبال کنید.

۶- اگر بین ۱۶ تا ۶۷ سال سن دارید، بایستی معمولا گواهی سپری کردن دوره های آموزش زبان نروژی را داشته باشید و یا گواهی قبولی آزمون زبان نروژی (Norskprøve) و گواهی گذراندن آزمون مطالعات اجتماعی (Samfunnskunnskap) را ارائه کنید . برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمون مطالعات اجتماعی به اینجا مراجعه کنید و برای اطلاعات بیشتر در مورد آزمون زبان نروژی یا Norwegian language test به اینجا مراجعه کنید. حداقل سطح لازم برای اقدام جهت دریافت اقامت دائمی نروژ سطح A2 در بخش گفتاری آزمون زبان نروژی ست. اطلاعات تکمیلی و دقیق را در اینجا دنبال کنید چون شرایط تعداد ساعات موردنیاز برای دوره های زبان نروژی با توجه به سن فرد، نوع اقامت فرد و زمان دریافت اقامت کاملا متغیر است. برخی افراد نیز می توانند در صورتی که بتوانند از شهرداری محل زندگی شان معافیت نامه بگیرند، از ارائه گواهی آزمون مطالعات اجتماعی بطور کل معاف شوند. اطلاعات تکمیلی را در اینجا دنبال کنید.

شرایط و مدارک موردنیاز برای اقدام جهت دریافت اقامت دائمی نروژ برای افراد زیر ۱۸ سال

تقریبا تمامی موارد ذکر شده در بالا برای افراد زیر ۱۸سال هم صادق است بجز شروط داشتن درآمد و پرداختن هزینه اقدام که افراد زیر ۱۸ سال از آن معاف هستند.

شرایط و مدارک موردنیاز برای افقدام جهت دریافت اقامت دائمی نروژ برای کودکان زیر ۱ سال

۱- کودک بایستی در نروژ بدنیا آمده باشد و والدین کودک در نروژ باشند.

۲- والدین کودک در زمان اقدام و پیش از رسیدن کودک به سن یک سالگی، بایستی یا شهروند نروژ باشند و یا دارای اقامت دائمی نروژ باشند و یا اگر هنوز شهروند نروژ نشده اند و اقامت دائمی نروژ را ندارند، شرایط اقدام را داشته باشند و در زمان اقدام برای کودک، پرونده شان در دست بررسی باشد.

۳- والدین کودک در نروژ بایستی تا پیش از رسیدن کودک به سن ۱ سالگی، برای دریافت اقامت دائمی کودک اقدام کنند.

۴- اگر شروط بالا احراز نشود، بایستی به شرایط و مدارک موردنیاز برای افراد زیر ۱۸ سال مراجعه کنید.

مدت زمان معمول انتظار برای بررسی پرونده های اقامت دائمی نروژ و اعلام نتیجه

بر اساس آخرین اطلاعات بروز شده سایت اداره مهاجرت نروژ و با پیش فرض اینکه شما یک ایرانی هستید که برای دریافت اقامت دائمی نروژ اقدام کرده اید، مدت زمان متوسط انتظار برای بررسی و دریافت نتیجه درخواست شما بسته به اینکه نوع اقامت فعلی تان در نروژ از چه نوعی ست، بسیار متغیر است. بطور مثال، اگر شما ایرانی باشید و در حال حاضر نوع اقامت تان در نروژ از نوع اقامت کاری باشد، مدت زمان متوسط انتظار تا زمان دریافت پاسخ ۱۱ ماه است اما اگر نوع اقامت فعلی تان از نوع اقامت خانوادگی باشد، بسته به اینکه همسر شما شهروند نروژ باشد و یا دارای اقامت نوع کاری باشد و یا اقامت نوع پناهندگی داشته باشد، این زمان انتظار کاملا متفاوت است. اطلاعات تکمیلی را در اینجا دنبال کنید. دقت هم داشته باشید که این مدت زمان تقریبی ست و بستگی به عوامل بسیاری از جمله شرایط پرونده از جمله نقص های احتمالی در پرونده شما دارد که از فردی به فرد دیگر می تواند متفاوت باشد.

برخی عوامل دیگر از جمله داشتن سوابق کیفری (مشروط به محکومیت قطعی از دادگاه و نه موارد برائت شده)، سوابق زندان و همچنین داشتن سوابق جریمه توسط دولت در مدت زمان انتظار برای دریافت اقامت دائمی نروژ تاثیرگذار هستند. در اینصورت، مدت زمان هایی که پرونده شما به تاخیر می افتد و بایستی دستکم برای این مدت در انتظار بمانید با توجه به تعداد روزهای مجازات متفاوت است. اطلاعات بیشتر در این مورد را در اینجا دنبال کنید.

اقدام برای دریافت کارت اقامت دائمی نروژ

norskpass med politi
Photo: Torkjell Trædal

پس از دریافت نتیجه درخواست نامه تان و درصورتی که از سوی اداره مهاجرت نروژ موفق به دریافت حق اقامت دائمی نروژ شده باشید، می توانید با رزرو وقت قبلی و با در دست داشتن  گذرنامه فعلی و نامه ای که از اداره مهاجرت دریافت کرده اید، به یکی از ادارات یا شعبات ادارات مهاجرت در نروژ مراجعه کنید و پس از گرفتن عکس و گذشت حدودا چندین روز کاری، کارت اقامت دائمی تان را در صندوق پست محل سکونت تان دریافت کنید. دریافت کارت اقامت دائمی نروژ بدان معناست که دیگر نیازی به تمدید سالانه اجازه اقامت تان و تهیه مدارک موردنیاز و رفت و آمد به اداره مهاجرت نخواهید داشت. تنها چیزی که هر ۲ سال تا زمان دریافت گذرنامه نروژی بایستی آن را تمدید کنید، تمدید خود کارت اقامت دائمی تان ست که البته به سرعت و بدون نیاز به کاغذ بازی های معمول قابل انجام است.

نکته ۲: شاید از خودتان بپرسید که چرا بایستی حتا پس از دریافت حق اقامت دائمی؛ کارت اقامت دائمی را هر ۲ سال تمدید کرد؟ پاسخ اینجاست که بر اساس قانون، اگر پس از دریافت اقامت دائمی تان برای مدت بیش از ۲ سال در خارج از نروژ باشید، بصورت خودکار اقامت دائمی تان باطل می شود اما اگر در زمان شش ماه یا کمتر مانده به دو سال، برای حفظ حق اقامت دائمی تان درخواست داده باشید، می توانید کماکان آن را (با ذکر دلایلی همچون کار یا تحصیل خودتان یا همسرتان در خارج از نروژ و یا انجام دوره سربازی در خارج از نروژ) حفظ کنید. حتا اگر درخواست تان رد شود و ۲ سال را در خارج از نروژ بوده باشید، اگر ظرف ۲هفته پس از دریافت پاسخ منفی به درخواست تان وارد نروژ شوید، می توانید اقامت دائمی تان را حفظ کنید اما اگر ظرف کمتر از شش ماه مانده به دوسال برای حفظ اقامت دائمی تان درخواست داده باشید، درصورتی که درخواست تان رد شود و بیش از ۲ سال را در خارج از نروژ بوده باشید، حق اقامت دائمی تان را از دست خواهید داد. اگر قصد دارید پس از دریافت اقامت دائمی تان بیش از ۲ سال در خارج از نروژ باشید و کماکان اقامت دائمی تان را حفظ کنید، می توانید از اینجا برای آن درخواست بفرستید.

درصورتی که قصد به اشتراک گذاری این مطلب را دارید، لطفا مطلب را بدون ذکر منبع در جایی کپی نکنید. هرکدام از ما با رعایت حقوق نویسنده می توانیم به غنای فرهنگ «کپی رایت» در ایران کمک کنیم

10 دیدگاه مال خودتان را بیفزایید

  1. Mina Moghimi می‌گوید:

    سلام.وقت بخیر همسر من دارای مدرک بین المللی غواصی صنعتی و جوشکاری زیر آب هست.شرایط اقامت به نروژ به صورت کاری چگونه میباشد؟از جه طریق میشود اقدام کرد؟شما یکسری سایتهای کاریابی نروژی معرفی کرده بودید در زمینه کار در نیروی دریایی و نفتی نروژ.امکانش هست من رزومه همسرم را بفرستم شما برای شرکتهای کاریابی اونجا ثبت نام کنید.ممنون میشم راهنمایی کنید.یSent from Yahoo Mail on Android

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام به شما.برای سایر مشاغل تخصصی اگر در نروژ نباشید،بایستی همچنان از شرکتی در نروژ پیشنهاد کاری داشته باشید که با توجه به ندانستن زبان نروژی و نداشتن سابقه کاری در نروژ امکان دریافت چنین پیشنهاد کاری با توجه به عدم حضورتان در نروژ بسیار دشوار است.سایت زیرآسمان نروژ هیچگونه خدمات مهاجرتی ارایه نمی کند و مطالبی که درج می شود تنها جنبه اطلاع رسانی عمومی دارد.

      لایک

  2. علی علیرضایی می‌گوید:

    سلام! ممنون از اطلاعات خوبتون!
    یک سوالی داشتم!
    کسی که دوره دکترای سه ساله پذیرفته شده آیا با پایان سه سال و بدون داشتن قرار داد با حقوق میتونه درخواست اقامت دائم بده اگه بقیه شرایط رو داشته باشه؟ یا حتما باید وقتی به اداره پلیس میریم قرارداد کاری ای داشته باشیم که نشون بده برای چی میخواهیم اقامت دائم بگیریم؟

    لایک

    1. underskyofnorway می‌گوید:

      سلام و سپاس از توجه تون.در زمان اقدام برای اقامت دایم باید قرارداد معتبر داشته باشید.بعد از آن دیگر مهم نیست که مثلا یک یا دوماه بعد قراردادتون به پایان برسه.

      لایک

    2. nejrabimohammadagul@gmail.com می‌گوید:

      محمداگل استم فعلا درافغانستان استم کارمند قطعات خاص اسپیشل فورس وزارت داخله افغانستان قعطه خاص ۲۲۲CRUاستم

      لایک

بیان دیدگاه

این سایت برای کاهش هرزنامه‌ها از ضدهرزنامه استفاده می‌کند. در مورد نحوه پردازش داده‌های دیدگاه خود بیشتر بدانید.